Metody a cíl Jógy(Sri Brahmananda Saraswati)
Jóga je podrobení nižších tužeb těm vyšším. V Józe vede student svou mysl od nepravdy k pravdě, z temnoty ke světlu, z nevědomí k poznání, z bolesti, trápení, nemoci a smrti k míru, štěstí a věčnosti, z nereality k realitě.
Jóga nás učít jak ovládnout neodbytné vlny v mysli a jak je
podrobit zcela prvotnímu vědomí, která je všudypřítomné v každém probíhajícím mechanismu. Jóga není možná, aniž byste rozuměli tomuto principu.
Jóga nerozeznává fyziku bez metafyziky a naopak metafyziku bez fyziky.
Jóga je chybějící článek mezi fyzikou a metafyzikou. Kritizuje obé pokud se je snažíte od sebe oddělit a pojí je v jeden věčný princip, který nazýváme nejzazší realitou.
Mnoho lidí se učí Józe, někteří aby překonali své fyzické a duševní nemoci a slabiny, zatímco se někteří učí skrze ni nabýt okultních sil. Filozofové se učí Jógu aby své filozofii vdechli život, neboť bez Jógy jsou filozofická učení a Vedánta jako bezduché tělo. Nábožensky založení lidé využívají metody Jógy aby pochopili výroky svatých knih, protože bez Jógy nejsou všechny náboženské texty ničím jiným než pouhými metaforickými výroky. Hypnotizéři se učí Józe ve formě hypnózy (zkreslená forma Jógy) aby se stali profesionálními hypnotizéry. Někteří se učí Jógu jako kuriozitu, zatímco druzí ji studují za účelem nabytí nadpřirozených sil.
Ačkoli má Jóga skutečně všechny tyto možnosti, její skutečný cíl leží za hranicemi těchto záležitostí. Jako odpověď na otázku svých studentů, jak najít všelék, který by navždy vyléčil duševní i fyzické nemoci, bolest, trápení a smrt, velký jogín Patandžali odpovídá v Jóga Sútrách:
„ Yoge mokse ca sarvesam vedananam avartam mokse nirvrittih nihsesa Yogomoksa pravartakah“ – což znamená, Jóga a Moksha jsou dva stavy, ve kterých navždy mizí všechna trápení a bolest. Moksha čili Nirvánam je permanentní útočiště věčného vědomí. Vědění, existence, požehnání, štěstí a mír – Jóga jsou naprosto spolehlivými nástroji k dosažení nirvánam. Tudíž
hlavním cílem Jógy je osvobození ducha od materiálních tužeb a trvalé vítězství vědomí nad nevědomostí.
S vyjímkou nirvánam, všechny další rysy jako mystika, okultní schopnosti, nadpřirozené schopnosti a další jsou druhotné a jsou vedlejším produktem Jógy. Student Jógy je nepřetržitě varován před využíváním těchto sil, protože demonstrace a lpění na nich ho může odvést od jeho vyššího záměru, což je konečné vítězství vědomí nad nevědomím a přírodou( ). Jediné, kdy může nabytých schopností využívat je pokud nestojí v cestě Józe.
To je hlavní rozdíl mezi jogínem a mystikem. Pokud někdo neusiluje o dokonalost, ale chce jen získat „nadpřirozené“ či jiné schopnosti, pořád může praktikovat Jógu, ale musí prvně pochopit, že toto není pravá forma Jógy.
Někteří věřící zkoušejí přičlenit Jógu k náboženství, což je nesprávné použití Jógy. Není pochyb o tom, že metody Jógy pomáhají všem náboženstvím v jejich meditační praxi stejně , ale Jóga je mimo náboženství. Obsahuje všechny nauky, ale všechny přesahuje . Má své vlastní metody k prozkoumávání duševních sil.
Jóga není majetkem žádné země jakkoliv se toho pisálci dožadují, je majetkem přírody a vědomí, a ty patří všem stejným dílem.Jógy využíváme k léčení fyzických a duševních obtíží bez jakýchkoliv rizik. Jóga je jednoduchá a snadno naučitelná
věda. Jako každá jiná je založená na faktech zkoumaných analýzou a syntézou myšlenek. Jóga zahrnuje jak analýzu objektu tak i subjektu, zatímco ostatní vědy analyzují pouze objekt. Ve stavu meditace je mysl velmi zářivá, mocná a je obdařena schopností daleko většího ovládání orgánů a smyslů než jakákoliv jiná věda. Jóga je mistrovství mysli. Metody jógy byly zkoumány a jsou průkazné. Máte všechno co potřebujete, abyste se stali velkým Jogínem, mistrem vlastní mysli. Studujte tyto metody, používejte je, otestujte a prokažte je.
( Výňatek z knihy "Fundamentals of Yoga" - Shri Brahmananda Sarasvati )
Dále mne zaujalo na webu M.Bartoňové:
(
http://sebekriseni.cz/?page_id=540 )
"...
Hlavním cílem jógy jakožto vědy je vykořenit principy duševních konfliktů, které brání jak projevení vyššího vědomí, tak i štěstí v životě. Právě v obdobích dokonalé duševní rovnováhy se člověk realizuje, zažívá záblesky intuice, odhalení a žije ve stavu vzrůstajícího uvědomění se....
...většina lidí ví velmi málo o funkci ášramu. Ten má samozřejmě mnoho funkcí, ale hlavním účelem je jeho členům umožnit, aby si odstraněním svých mentálních problémů vyčistili mysl. Nejde o úplné vyprázdnění mysli, jde pouze o odstranění komplexů, bloků, neuróz, jež ji zanášejí a zamlžují. Jóga vyprazdňuje mysl od problémů, ale na rozdíl od mnoha jiných systémů ji potom nechce plnit novými dogmaty. Veškeré podmiňování a návyky) musí být odstraněny. Mysl musí být vyprázdněna ode všech problémů tak, aby mohla spontánně odrážet to, co již existuje, ale není ještě běžně známo. Není důvodu plnit mysl, jen ji vyprazdňovat. To je podstatou jógy a všech dalších účinných systému k čištění mysli....
...Setrvávání na dogmatech a přejatých pevných konceptech, ač se to obecně tak necítí, je také mentální problém. Může to být hrdost na svou zem, barvu kůže, postavení, náboženskou víru či intelektuální schopnosti – zkratka cokoli, kde lidé přijmou ustálené vzorce myšlení, a jejich mysl se upne na ideje, místo aby byla rezervoárem spontánních živoucích nápadů. To je ten hlavni blok a překážka vyššímu vědomí. Tyto návyky jsou mentálními problémy. Do této kategorie patří také sklon přejímat myšlenky bez uvažování a osobní zkušenosti. Spousta lidi věří čemukoliv, co zaslechnou nebo přečtou a vůbec to neporovnají s vlastni zkušeností. Nevěřte ničemu, dokud to sami nezkusíte, ani obsahu teto knihy. Zvažte nabídnuté představy a ideje, ale přejímejte je jen tehdy, ověříte-li si je ve vlastní zkušenosti. Uvěřte tomu, že je voda slaná, jen až ji sami ochutnáte. Slepé přejímání myšlenek a lnutí k nim je velkým MP. Člověk má být otevřený, ale ne slepě důvěřivý....
...Mnoho myšlenkových směrů říká, že člověk odjakživa byl, je a bude harmonickým celkem, a jako takový na sobě nepotřebuje nic měnit. Ve vyšším smyslu je to absolutní pravda, ale většina lidí má problémy v základnějších úrovních, v těch, které jsou pro ně v této fázi důležité. Teprve jsou-li tyto problémy vyřešeny, má smysl mluvit o harmonii, jen tehdy může být harmonie vůbec pochopena.
Jóga si klade za cíl přispět k této dokonalé harmonii mezi našimi základními potřebami, city, pocity, intelektem, vůlí a našimi mezilidskými a
společenskými vztahy. Nemá význam přesvědčovat lidi o tom, že jsou již teď dokonalí, když jim jejich vlastní bolestná zkušenost říká něco docela
jiného.
... není nutné se vzdát svého světského jednání, protože to je součástí života. Musíte hrát svou roli na jevišti světa tak, jak to nejlépe umíte, ale zároveň by měl každý zaměřit část své energie i do vnitřního světa.
Půl hodiny jógového cvičení denně je pro vás začátek a cesta, jak přímo kontaktovat své vnitřní dřímající možnosti a zdroje. Vaše nadměrná shovívavost nad slepými navyklými cestičkami každodenního života vám zabraňuje obrátit pozornost dovnitř a všimnout si neuvěřitelné hloubky svého bytí.
...Cílem vyčištění vaší mysli od jejích nahromaděných odpadků a odstranění vnitřního zmatku je přeměnit ji na dokonalý nástroj vnímání, a také učinit ji dokonalým analyzátorem údajů a dokonalým nástrojem pro překládání myšlenek do jednaní. Toto ovšem potřebuje čas, ale následující popis by vám měl dát představu, jakkoliv neadekvátní a neúplnou, jak by mělo osobní vědomí pracovat, není-li zacpáno nedostatky.
...Člověk bude v trvalém stavu meditace, ať už spí, jí, pracuje nebo dělá cokoliv jiného. Nebude mít žádné pocity úzkosti, za žádných okolností, nutkavé egocentrické zájmy či sebezaujetí zmizí. Člověk bude automaticky rozumět ostatním a soucítit s nimi. Bude je vidět v novem světle. Útržkovité a protichůdné postoje a názory jednotlivců se již nebudou zdát rozpornými, ale budou se navzájem doplňovat a splývat v harmonii. Člověk začne vidět jedinečnost, jednotu, dokonalost a souhru namísto individuality, oddělenosti, rozdílů, nedokonalosti a nejednotnosti. Vnější události budou jasně přijímány, ale bez obvykle negativní a nepříznivé odezvy. Vnější dojmy jako by vplývaly do vědomí, kde budou hladce vstřebány a stráveny, a odpovědi na ně se budou spontánně objevovat a vyplývat ven z vědomí. Nebudou žádné konflikty, bloky nebo úsilí, žádné duševní zácpy. Věci se prostě budou dít. Všechno bude běžet tak jak má, bez obvyklého doprovodného spěchu a shonu. Každá reakce bude dokonale přiměřená dané situaci. Vnější události budou stejné, ale náš vztah k nim bude úplně jiný. Namísto aby byl člověk neustále vyváděn z míry vzestupy a pády života, bude jimi proplouvat s pocitem radosti. Myšlenky, které se dříve zdály vzájemně se vylučující, nesmiřitelné nebo protichůdné, se zdají být částí celku a v opravdovém vzájemném souzvuku. Každá filozofie nebo víra se zdá částečně pravdivým, pouze neúplným vysvětlením něčeho, co je mimo slova a pojmy. Každé přesvědčení nebo sada pojmů se zdá být aplikovatelná na určitou úroveň uvědomění a porozumění.
...Člověk bude žít v úplném teď a tady, s úplným zabráním (zaujetím). Mysl zbavená problémů se automaticky upne na přítomnou práci. Není nikde vyrušována ani odváděna, je plně koncentrována, není potřeba vynakládat žádné úsilí. Jako přirozený důsledek se dostaví výkonnost a dokonalost. Starost, strach, zlost, deprese ani žárlivost již nenarušují soustředění ani plné prožívání života. Práce a hra se staly jedním, už je od sebe nelze odlišit. Obvyklé pocity frustrace, neuspokojení a neštěstí se rozpustily, jako by nikdy neexistovaly a jako by byly od základu nepřirozené. I obvyklý skličující a melancholický strach ze smrti a nemoci vymizí, protože i tyto budou viděny v novém a vyšším světle porozumění.
...Člověk bude nadále vykonávat své povinnosti, ne s menším nadšením, jak by se očekávalo, ale ještě nadšeněji, radostněji a s větším potěšením. Napětí je obecně považováno za hnací motor, který nutí lidi k aktivitě. To sice je hlavní, ale velmi neefektivní a omezený hnací motor. Klidná mysl bez napětí vede – v rozporu k obecné představě – k člověku, který je lidským dynamem, sršícím vitalitou a nadšením. Nedostatek duševního napětí nevede k umdlévání ve stavu lhostejné lenosti, ale k plnému žití života, opravdovému znovuzrození. Člověk působí na ostatní lidi a situace s úplností, ať už
vzrušení, vzteku, lásky nebo jakéhokoli jiného lidského výrazu. Ale všechny tyto city již více neovlivňují jeho vnitřní bytí, jako tomu bylo dříve. V
protikladu k obecnému pojetí vyšších stavů jógy se prožitek života zvýší. Čím více se mysl uvolnila od problémů, tím větší je její schopnost vychutnávat a prožívat život a existenci naplno.
...Všechno se zdá být v podstatě přátelské, i ti nejhorší nepřátelé. Takto již mysl není déle bombardována negativními, mysl narušujícími vibracemi. Místo toho se člověk stane generátorem dobré vůle, přátelskosti, sily a poznání. Místo pocitu zdrcující a skličující samoty člověk cítí a zná svůj blízký vztah ke všemu, pocit jednoty ve smyslu mnohem hlubším, než může být kdy popsán slovy. Namísto snášení pocitu odcizeni a izolace, malého zoubku na velkém kole, kterým trpí většina lidí, člověk pociťuje a zná svůj neuvěřitelný vztah, důležitost a význam ve schématu samotné existence. Jak by za těchto okolností bylo možné cítit duševní nebo citové rozrušení? Není to možné, protože si člověk vybuduje úplně nové vztahy, a své zážitky uvidí v novém a nádherně jasném světle. Člověk bude žhnout radostí, místo aby byl zastřený sklíčeností.
...Všechno, co k tomu potřebujete, je úsilí, nic víc. Zní to jednoduše, ale trvalá houževnatost a úsilí jsou nezbytné. Jakmile ovšem jednou s jarním úklidem své mysli začnete, můžete z toho jen těžit; tím, že se stanete více uvědomělým, budete schopni se sladit s vyšším vedením (vědomostí). Vyberte si. Buď zrcadlící povrch své mysli vyleštěte aby odráželo co nejvíce světla, nebo jej nechejte zpřeházený a neschopný odrážet a přijímat to, co je za.
...Jóga má za cíl pomalu odstraňovat upevněné a zkostnatělé obyčeje, dogmata a návyky, aby byl jedinec přizpůsobivý k novým situacím a dokonale schopný přijímat nové zážitky.
Většina lidí žije robotickým, zautomatizovaným životem, se stereotypními odpověďmi na situace a lidi. Není v tom žádná spontánnost. Od narození jsme byli navykáni a trénováni, abychom na dané situace automaticky reagovali určeným způsobem. Jsme jako Pavlovovi psi: zazvoňte na zvonek, a začneme slintat. Může se to zdát trochu přehnané; dobrá, možná je, ale snažíme se vás přesvědčit o tom, jak většina lidí ztrácí svobodu a spontaneitu ve svém jednání. Podívejte se okolo sebe na jednání ostatních, anebo ještě lepe, podívejte se na své vlastní jednání. Zjistíte, že mnoho z toho jsou hluboce zakořeněné zvyky. A to jsou jen ty zřejmé. Je to tak, že čím více uvědomění člověk získá, tím méně podmíněný a oddaný zvykům se stává. Poklidná mysl bez problémů a návyků je připravena na neuvěřitelné síly jasnosti, vnímavosti a rozhodování, které se mohou přizpůsobit jakékoliv situaci. Navíc nepodmiňovaná mysl je skvěle hbitá a pružná, odpovídá dokonale na dané situace, a její odezvy jsou přiměřené okolnostem. Mysl svázaná návyky naproti tomu reaguje v souladu se svým omezeným snovým viděním světa, nebo podle svých navyklých naprogramovaných odpovědí. Výsledná akce je jen velmi zřídka tou
nejlepší možnou reakci, která je za daných okolnosti možná....Většina lidí je podmiňována hluboce zakořeněnými zvyky myšlení a jednání.
Jak můžeme začít s odstraňováním tohoto podmiňování? Odpověď zní: jógou, protože
takové odstraňování návyků, které pomáhá utvářet spontánního a vnímavého člověka, je ve skutečnosti jednou z hlavních snah jógy. Pamatujte si, že spontaneitou nemyslíme automatickou reakci; míníme dokonale vstřebávání a vnímavost k vnějšímu i vnitřnímu prostředí, takže to, co pak člověk dělá, je v dokonalém souladu se vším okolo a uvnitř a za. Také pamatujte, že spontaneitu nelze vytvořit ani vynutit, může se pouze projevit jako přirozený následek volné a neomezované mysli. Cvičením meditace budou zvyky a podmiňování pomalu ale jistě vypuzeny. Mysl bude pomalu navracena ke své původní a normální funkci, jmenovitě k dokonalému zrcadlení (uvažování).
...Neznamená to, že by byl člověk neslaný nemastný a vyhýbal se životním vzestupům a pádům, nebo že by se vyčleňoval z mezilidských vztahů. Ne, vůbec ne. Znamená to, že ačkoliv člověk reaguje a hraje vnější role, činnosti a city života, lásky, nenávisti, hněvu atd., měly by tyto být nazírány jako něco mimo nás. Těmto vnějším činnostem by nemělo být dovoleno, aby nás v hlubším smyslu ovlivňovaly. Musíte si jich být vědom jako pouhý svědek. V životě musíte být jako gumový míč, ne jako míč že skla. Většina lidí je jako křehký skleněný míč: jakmile narazí na nějakou složitou životní situaci, tak prasknou nebo se rozletí na kousky. Buďte jako pružný gumový míč, tak na vás nic, co se stane, nebude mít hlubší vliv.
Gumový míč je nezdolný ale silný, pružný ve všech situacích; nesmíme nechat hru života zasáhnout vnitřní jádro našeho bytí. Je jistě jednodušší toto říct než uskutečnit, ale dobrou pomůckou je metoda pozorování životních situací, jako by byly něco jiného než my. Je to jen technika, jak získat vnitřní stabilitu, nic víc.
...Velmi vám doporučujeme následovat vaše vlastní touhy (snahy) v životě. Vyjadřujte svá umělecká, organizátorská a další nadání při práci nebo ve hře jak nejvíce můžete, protože necháte-li se strhnout soustředěnou činností, pomáhá vám to odstraňovat duševní trápení. Jestliže plujete s proudem, víry nebo překážky u břehu se vás nedotýkají. Ve skutečnosti vidíme
vnější vyjádření jako nezbytnou součást nejen odbourávání mentálních problémů, ale i jógického života vůbec. Mělo by však jít co možná o karmajógu, nesobecké jednáni, aby se člověk nestal příliš egocentrickým a zaměřeným sám na sebe....Člověk minulý stejně jako současný věnuje hlavní část své pozornosti na zvládání vnějších událostí, starajíce se jen pramálo o události vnitřní. Proto má také tolik problémů, neboť k dosažení klidu mysli a vyššího vědomí je třeba znát vlastní vnitřní prostředí. Je potřebné progresívní hnutí k harmonii, ve vnitřním i vnějším světě. Je třeba postupně vymazat z podvědomí vnitřní problémy. Vyšší zážitky budou tento proces urychlovat, dokud z mysli nevymeteme všechnu nahromaděnou špínu minulého podmiňování a překážek. Tehdy pochopíte, co měl na mysli Kristus, když mluvil o „míru, který se vymyká porozumění."
-------------------------
...může to být jeden z názorů...existují ale také názory, že vyprázdnění mysli je nebezpečné, a dává prostor ničemným duchovním silám... kde je to přirovnáváno v bibli k čistě vymetené místnosti (mysli), kam se nastěhují už nikoli jeden ale více ničemných duchů...
(na jedné straně křesťanští fundamentalisté, ale i mnozí upřímní křesťané mají obavu, že by Ježíše - největšího Mistra, Učitele ("Guru") provozováním jógy degradovali... Na druhé straně se domnívají, že úsilí jednotlivce o vlastní "spásu" bez Stvořitelovi pomoci (výkupní smrt Ježíše), není "tím pravým ořechovým", a jakákoli snaha o realizaci vlastních způsobů záchrany a odstranění utrpení a smrti bez boha, je podle nich předem odsouzena k nezdaru....
viz např.:
http://revue.theofil.cz/revue-clanek.php?clanek=320 (křesťanství a okultismus, včetně jógy)
V uvedeném odkaze křesťanský kněz co dříve dlouho praktikoval transcendentální jógu, píše:
" (jóga) z nás dělá média kosmických sil, a nelze zůstat při tom neporušený. Protože tyto techniky jsou velmi účinné jak v malých, tak ve velkých dávkách. Jejich účinnost spočívá v tom, že otevírají člověka a dělají z něho médium. A to má dříve nebo později za následek, že se člověk stane obětí bytostí, s nimiž by raději nesympatizoval.
...Krok za krokem se postupuje dále. Dříve nebo později se skončí u uvolňovacích technik. Ty vedou k pokročilé józe, cvičením v koncentraci a k metodám ovládání psychiky. Krok za krokem se člověk dostává nejen k ovládání vlastní psyché, ale také k ovládání lidí ve svém okolí. V lepším případě se končí u bílé magie.
...Musíme si zde samozřejmě položit otázku: Proč jsou tyto přirozené energie špatné, když všechno, co bylo stvořeno, je dobré? To souhlasí. Ony pocházejí z Boží ruky. Ale - a nyní přicházím ke své vlastní zkušenosti - vystavovat se zcela těmto energiím není přirozené. Existují bytosti, které jsou neslučitelné s přítomností našeho Pána Ježíše Krista, Ducha svatého a dobrých andělů.
... jistě, příroda je sama v sobě dobrá. Ale satan, kníže tohoto světa, o kterém Ježíš mluví, v přírodě a vesmíru také působí. Nejsou jen dobří andělé. Jsou také jiné síly, o kterých mluví 6. kapitola listu Efezským. Na to nesmíme zapomínat. Po prvotním hříchu existuje i v srdci všehomíra hluboké rozdělení. Jsou zde ve hře také síly, které působí proti spáse člověka.
...Když se lidé co jsou (díky vyprázdnění mysli nebo meditacím) „otevření" vůči všemu, seznámí s těmito okultními silami, nezaznamenáváme pouze blahodárné účinky. Souvisí to s tím, že nositeli kosmických sil jsou i jiné bytosti. Abych to mohl vysvětlit, používám příkladu radiových vln. I zde máme co činit s dlouhodobou energií, která sama neobsahuje informace. Tyto vlny však mají svou modulaci, která je nositelem informací.
Jako médium se otevíráme všem vlnám, ale na tom by ještě nebylo nic zlého. Tyto vlny však obsahují také modulaci s informacemi, které nejsme schopni odfiltrovat. Tito „paraziti" pak využívají příležitosti, aby vstoupili do člověka. Duchovní bytosti využívají naší otevřenosti, aby se v nás zabydlili. Když přijímáme "kosmickou" energii, otevíráme se také pro ně." , píše onen kněz co léta dělal jógu.
Vše je samozřejmě otázkou interpretace, hledání, vlastního vyrovnání se s protichůdnými jevy sám v sobě nebo v "objektivní" vnější realitě, včetně postoje k těm nebo oněm svatým písmům (podle toho zda je někdo třeba Žid, muslim, křesťan atd.)....
a často je to možná i o tom, co kdo individuálně za strachy nebo naopak velká Očekávání při praxi jógy má...
Pokud máte k tomuto co říci, nebo jiný náhled na věc, tak se podělte...
Líbí se mi vyjádření, že COKOLI může být jako oheň - "Dobrý sluha, nebo špatný pán..."
(ale také klidně může být pravda skrytá, a člověk si může naivně myslet že to ovládne...ale Ono to naopak pomalu ovládne jeho, takže zase jsme
u prostého:
"důvěřuj, ale prověřuj..." (ohledně rizik manipulace ať už od lidí či nějakých potencionálních duchovních sil platí, že bezbřehá důvěra ani paranoická neustálá podezíravost nic neřeší, je potřeba něco jiného...
A co se ve vašem případě ukázalo jako podstatné při hledání a nalézání či opouštění nějakých směrů...