V tomto vlákně je hodně o manipulaci a jak se jí bránit nebo ji rozpoznat, tak to dám sem
(nevymyslel sem to já, je to od uživatele toora na jiném fóru) :
V polemice jsou mnozí návštěvníci internetových diskusí na slovo vzatými mistry. Příklady není nutné hledat dlouho, stačí rozkliknout kteroukoliv žvanírnu pod trochu kontroverznějším tématem. Při zkoumání duševních zápasů internetových titánů brzy odhalíme několik účinných zbraní hromadného ničení myšlenek a taktických manévrů.
První z nich je “úhybný manévr Alfa”. Jeho užití je prosté a tradiční, zmiňuje jej již Karel Čapek v eseji O alelidech. Tento manévr zničí spolehlivě každé tvrzení. Příklad:
Teze: “Matka Tereza zachránila tisíce dětí v Indii“
Antiteze – Alfa: “Co je to platné, když nezachránila žádné dítě v Africe.“
Nyní se podívejme na další trik. Jde o figuru, kterou nazývám “Brzdové destičky Beta”. Jeho úkolem není zničit jednotlivé tvrzení, ale jak naznačuje název, zabrzdit, zablokovat proud argumentů zdůrazněním podružného detailu a důsledným trváním na jeho důkladném objasnění. Příklad:
Teze: “Pravicoví radikálové z Dělnické strany včera zbili keňského studenta.“
Antiteze – Beta: “Kdy už konečně pochopíte, že Dělnická strana je levicová? Levice přece…“ (atd.)
Následuje dvě stě vstupů na téma pravice – levice, na keňského studenta se spolehlivě zapomene.
Třetí trik nazývám “matrice Gama”. Užívají ho s oblibou duševně leniví lidé, kteří se naučili kopírovat nejen text, ale i fráze a myšlenky bez ohledu na kontext. Příklad:
Teze: “Občané Vítkova vyjádřili zděšení nad žhářským útokem.“
Antiteze – Gama: “Kdy už Cikáni pochopí, že všichni musí mít stejný práva i povinnosti?” (Tuto větu lze kopírovat do každé diskuse na téma Romové, rasismus, extrémismus atd.)
Čtvrtou figuru nazývám “Diblík”. Kupodivu ji většinou neužívají slečny diblíkovského věku, ale starší vypelichaní kocouři a zvláště často jí reagují na teze kladené mladšími ženami. To ale neplatí absolutně, znám i Diblíka diblíka. Příklad:
Teze: “Poslední román Michala Wievegha je bohužel slabší a téměř nudný.“
Antiteze - Diblík: “Hi, hi, hi, vy ale jste ale kočka. Na tý fotce vám to moc sluší. Já vás prostě miluju.“
Pátá figura se nazývá “fundamentalistický blok”. Je doménou lidí bez fantazie, bez humoru a bez jazykového citu, oblibují jej lidé exaktní, vážní a vůbec důstojní. Spočívá v tom, že metaforu, nadsázku či vtip vezmeme doslova a celému světu ukážeme, jaký je oponent debil.
Teze: “Když je politik na sestupu, každý si do něj rád kopne.“
Antiteze – Blok: “Kdo do koho kopal? Nikdo přece politika kopnout nemůže, když je tam všude ochranka, vy prostě lžete.“
Šestá figura se nazývá “gramatická past”. Je oblíbená jen někde, ale to je škoda, protože je dost účinná, vyžaduje však aspoň průměrné vzdělání základní školy. Ano, uhodli jste, jde o známé opravování gramatických chyb. Když nenajdeme opravdu hrozné prohřešky typu shoda podmětu s přísudkem, hledáme drobné chyby v interpunkci (i jedna chybějící čárka je vítaná kořist). V poslední době však zjišťuji, že se objevují také výroky typu “máte tam plno gramatických chyb” i pod textem, kde není chyba ani jedna. Inu, autor aspoň znejistí a namísto argumentace začne hledat Pravidla českého pravopisu. Příkladu snad netřeba.
Sedmou figuru pouze zmíním, je již zpracovaná Karlem Čapkem a ten ji nazval “imago” Její obliba je nesmrtelná, neboť jde o účinnou pomůcku nevyžadující žádné schopnosti. Autorovi výroku se podsune nějaké nesmyslné tvrzení, které nikdy nejen nenapsal, ale ani si je nemyslel, a toto nejapné tvrzení se pak vítězoslavně potírá. Klasik zmiňuje také příbuznou figuru zvanou “Pugna”, kdy se autorovi podkládá nějaký nepatřičný –ismus, s nímž se pak polemizuje. Velmi oblíbená figura dnes operující zejména s multikulturalismem, pravdoláskismem, sionismem apod. Mnohé ostatní Čapkem zmíněné triky jsou občas užívané i dnes, ale s určitou lítostí shledávám, že některé již mizí, neboť vyžadují určité znalosti a schopnost sestavit elegatní větu, nebo kultivované prostředí papírových novin. Jak vidno, i na sprosťáctví je lépe být vyzbrojen klasickým gymnáziem a kulturním rozhledem.