Jak jsem popisoval principy pohybové terapie (ať už taiči, tancem, tancem 5 rytmů, "třesením"-resp.vibrováním těla, bioenergetickými cviky nebo jinými způsoby jako Feldenkreis či Alexanderova technika ap.),
- je zajímavé
si uvědomit jak vlastně je MYSL a TĚLO vzájemně úzce provázáno.... (Body and Mind metody).
Podívejme se na spojitost s výzkumem v oblasti tance a pohybových terapií:Stejně jako Picasso ve výtvarném umění, Stravinskij v hudbě či Stanislavski v divadle, Rudolf Laban byl stěžejní osobností v tanci dvacátého století.
Rudolf Laban byl velice charismatický muž extrémní inteligence. Umělec, filosof, učitel, vědec, taneční designér a aktivní vůdce v revoluci konvenčního myšlení ve 20.stol.
Labanův odkaz je obrovský a pokrývá prakticky veškeré poznatky týkající se lidského pohybu ve spojení s psychikou (vnitřním rozpoložením a dynamikou). Laban byl především geniálním pozorovatelem a byl první, kdo dokázal pojmenovat specifika lidského pohybu v souvislostech s vnitřním a vnějším světem. Labanův výzkum je nadčasový - zrcadlí zákony přírody v lidském pohybu. Na jeho odkaz navázala řada tanečníků, herců, choreografů a pohybových terapeutů.
Věřil, že tanec je základem veškeré existence, pohyb základem přirozeného řádu, změny a evoluce.
Jako architekt byl fascinován pravidlem "Zlatého řezu", což ho přivedlo blíže ke studiu lidského těla - jeho struktury a možnostech. Jeho výzkum byl úzce spojen s Platonovou definicí 5 krystalů.
Zjistil, že tělo je stvořeno nejen ze stejného materiálu, ale přirozeně se pohybuje v souladu s pohyby elektronů. Elektrony zase ve stejném principu jako planety a hvězdy našeho vesmíru. Umění pohybu přikládal velkou důležitost - viděl v něm velice mocný nástroj k sebepoznání, porozumnění druhých a světa kolem nás. Věděl, že existuje jiná realita za tou, kterou můžeme vnímat našimi smysly.
Tanec byl pro něj možností, jak si uvědomit nejen fyzický ale i duchovní fenomén zvýšením síly vědomí, vnímání a komunikace. Věřil, že vytváří pozitivní hodnoty. Laban zkoumal pohyb protože věděl, že se týká každého aktu života - jak vnějšího, tak vnitřního. Věřil, že každý může a měl by tančit. Byl hlavní figurou v obnovení tance jak ve vzdělání, tak v rekreaci a terapii. Zájem o tanec a jeho prožitek byl stimulován jeho teorií a pochopením pohybu a gest.
Pro Labana byl pohyb obojím - jak předmětem k vědeckému zkoumání, tak uměleckou formou.
Po mnohaletém výzkumu zformuloval koncepty poskytující základ pro tvorbu vědomého pohybu a také pro analýzu pohybového chování.
Labanova analýza pohybu je syntéza jednotlivých složek:
Body (Tělo), Effort (Dynamika,) Space (Prostor), Shape (Tvar)
..... a každý pohyb je současně manifestací čtyř témat:
Námaha - Zotavení (Pozn.:
v taiči se tomu říká otevřená / zavřená pozice..., v Bioenergetice zase střídání Vybití / Nabití...)
Mobilita - Stabilita
Funkce - Vyjádření
Vnitřní - Vnější
LABANOVA ANALÝZA POHYBU & BARTENIEFF FUNDAMENTALS Dveře do:
sebepoznání
kreativity
improvizace
terapie kultivace našich inteligencí
kontinuální transformace...... Výzva pro konvenční myšleníTělo - Body
kategorie, kterou na základě Labanových výzkumů rozvinula hlouběji Irmgard Bartenieff - její systém se dnes vyučuje i samostatně.
Co jsou Bartenieff Fundamentals (BF)
...... abeceda pohybu.... mapy vědomí
Systém vztahů (Body-Mind), který povzbuzuje přirozený a kreativní pohyb,
regeneruje tělo, zvyšuje pohyblivost a zbavuje nás nepotřebných pohybových vzorců. Jsou to principy pohybu, které vychází z rozvojových vzorců - vracíme se tedy do pohybů ranného dětství, které v dospělosti mohou velice efektivně organizovat vztahy v těle, zlepšit koordinaci a zbavit nás bolestí páteře,kloubů, chodidel, lopatky....Jedná se o postupy, kde se učíme správně propojovat nervový systém a svalové řetězce, využívat dech a posilovat naše jádro=centrum. Učíme se také mít jasný záměr a v pravý okamžik se rozhodnout nebo vykonat akci efektivně s nejmenším množstvím úsilí. Vědomí zde komunikuje s nevědomím. Jsme uvnitř sebe i vně zároveň.
BF = Cenný nástroj pro tanečníky, sportovce, seniory, terapeuty zaměřené na práci s tělem, i pro lidi s omezeným pohybem.
Systém vytvořila Irmgard Bartenieff - studentka R.Labana, tanečnice, choreografka, taneční antropoložka a později fyzioterapeutka. V 50.letech dosáhla svým systémem v New Yorku značných úspěchů při léčení dětí s obrnou. V roce 1966 stála u zrodu Taneční terapie v USA a v roce 1979 založila v New Yorku Laban/Bartenieff Institute of Movement Studies.
Co je cílem BF?
Efektivně se hýbat a jednat s co nejmenším množstvím vynaložené energie. Cítit se dobře ve svém těle i v jednání.
Živá souhra vnitřního propojení a vnějšího vyjádření k obohacení našeho života.
Co je výsledkem BF?
J
e nám dobře v těle. Cítíme se silní a můžeme se plně spolehnout na naši vnitřní sílu. Umíme se lépe vyjadřovat. Vidíme mnohem více věcí kolem sebe a chápeme více souvislostí. Nebojíme se improvizovat, experimentovat, prosazovat. Získáváme motivaci zkoumat a učit se nové věci. Získáváme energii. Dostáváme se blíže k pravdě. Impulsy naší mysli se projevují v pohybu a pohyb pak může sloužit i k ovlivňování psychiky. Co je fundamentální?
1. Změna: esence pohybu je změna. s každým pohybem měníme nejen tvar, ale i vnitřní pochody. při každém pohybu se děje mnoho věcí najednou.
2. Vztahy - connections: v procesu pohybu-změn si vytváříme svoji fyzickou existenci. Proces však není náhodný. Ve stádiu lidského vývoje dochází k adekvátním změnám. S každým pohybem vytváříme určité vztahy: uvnitř sebe a mezi námi a okolním světem.
3. Pohybové vzorce: vztahy, které uvnitř těla vznikají, postupně s naším růstem tvoří vzorce. Některé vztahy jako primitivní reflexy, rovnovážné reakce a tendence rozvoje skrze pohybový vývoj jsou vepsány do našeho neuromuskulárního systému. Ostatní vzorce přebíráme později v životě ve svém okolí a stávají se našemi zlozvyky.
Všichni jsme prošli od narození postupně těmito vývojovými fázemi, které jsou součástí principů BF:
1. Dech
2. Vyzařování z centra síly do končetin (Naval radiation)
3. Propojení páteře (Head-Tail)
4. Propojení horní a dolní části těla (Homologous)
5. Propojení levé a pravé poloviny těla (Homolateral)
6. Celkové příčné propojení těla (Crosslateral)
U mnoha dětí tyto fáze neproběhly naplno, nebo byly narušeny nevhodným přístupem dospělých. Tělo si automaticky vytvořilo náhradní vzorce, které už nepodpořily tak silně další fázi vývoje. To se pak projevuje později jak v psychickém, tak fyzickém stavu. (dyslexie, špatná koordinace, neudržení pozornosti, mezilidské vztahy atd.) V běžném životě neustále tyto principy používáme, aniž bychom si je uvědomovali. Dýcháme, zíváme, protáhneme se po probuzení, sedíme za stolem, jedna polovina těla podává něco z misky, druhá polovina nás roztočí v otáčivé židli,vstáváme ze židle, chodíme.... tak proč se tím vůbec zabývat?
V okamžiku, kdy
dáme pozornost tomu,
co se v těle odehrává, když si to naplno uvědomujeme, přichází nečekané věci:
regenerace, energie, inspirace, tvořivost, nové možnosti.Ve BF se vracíme k ranným pohybovým vzorcům z těchto důvodů:
1.abychom podpořili fyzicko-psychické zdraví, léčbu po úrazech a vrátili tělu jeho základní funkce a exprese
2. abychom mohli rozvíjet schopnosti, které vyžadují sofistikovanou koordinaci a frázování za účelem vysoké technické virtuozity
3. abychom posílili vlastní vyjádření, neboli osobního uměleckého ducha
Tvar : Tělo ve vztahu k prostoru - k sobě a okolí Pokud se tělo dostane do pozice klidu (statické pozice), zobrazuje určitý tvar. Nás však zajímá hlavně změna vztahů v těle a mimo něj v průběhu pohybu - mezi výchozím pohybem a pozicí v klidu. Rozlišujeme zde základní 3 změny podle toho, jak se člověk cítí v sobě, jakým způsobem navazuje kontakt a jak dalece a jakým způsobem spolupracuje s okolím....
1. Shape Flow (Vnitřní plynutí)
2. Directional movement (Vztah vně)
3. Shaping (Tvarování situace)
Space Harmony / Prostorová harmonie Laban měl jeden velký cíl: pozvednout efemerální tanec na rovnocenné místo s jinými druhy umění a věděl, že se tak může stát pouze pokud bude možno tanec zaznamenat a zanalyzovat. Bylo třeba vyvinout logický systém. Laban sestavil svoji teorii dynamického prostoru na základě více faktorů: 1. Fyzický pohyb z bodu do bodu = Kinesféra 2. Psychologický prostor - pohyb z nálady do nálady = Dynamosféra. Také věděl, že tyto dvě složky jsou ve skutečnosti neoddělitelné a vše je propojeno.
Začal anatomií lidského těla, která je v souladu s pravidlem zlatého řezu. Zlatý řez je racio spojené s harmonickými proporcemi a růstem objevující se všude v přírodě. Protože v našem osobním prostoru - Kinesféře je spousta bodů, kam tělo může dosáhnout svými končetinami aniž by cestovalo po prostoru, Laban sestavil tzv. pohybové stupnice, kterými tanečník může vyjadřovat různé situace a svůj záměr. Pohybové stupnice byly sestaveny systematicky a logicky na základě geometrie Platonových krystalů, které se vyskytují v přírodě. Jsou složeny ze stejnostranných trojúhelníků (tetrahedron (čtyřstěn), krychle (šestistěn), octahedron (osmistěn), dodecahedron (dvanáctistěn) a icosahedron- dvacetistěn) a je fascinující vidět souvislosti mezi pohybem a touto geometrií. Např. balet nebo akrobacie využívá primárně stabilní "obrannou" pohybovou škálu, jejímž modelem je osmistěn (octahedron). Labana však zajímal přirozený pohyb a tanec, který šel daleko za hranice baletu či gymnastiky. Našemu osobnímu prostoru - kinesféře je nejblíže icosahedron - dvacetistěn, který se stal ideálním modelem pro tvorbu komplexních pohybových stupnic. Každá lidská buňka má pro zajímavost právě tento tvar a naše hlavní klouby mají rozsah souhlasný s úhly rovnostranných trojúhelníků tohoto krystalu.
Stejně jako hudební stupnice nám dávají možnosti tvorby a nálad, tak i Labanovy pohybové stupnice umožňují maximální lidský kontakt s prostorem, dynamikou a emocemi. Pomocí těchto znalostí dosahujeme přesnosti, efektivity, jasnosti a radosti z pohybu. Orientace v prostoru navíc poskytuje významnou pomoc v různých životních situacích. Čím větší rozsah pohybu tělo dosáhne, tím větší možnost pro vyjádření emocí tělo získává.
EFFORT - úsilí- dynamika (souvislosti energie a EMOCE)
= je krystalizace našeho vnitřního postoje k realizaci zamýšlené akce/pohybu
Taxonomii EFFORT - (ÚSILÍ) Laban vytvořil na základě myšlenky, že pohyb je plynutí váhy v prostoru a čase.
Effort je tedy možno pozorovat i tvořit z těchto 4 úhlů pohledu:
*Váha-SÍLA - nemá nic společného s váhou našeho těla, ale spíše s naším JÁ - egem. Jedná se o aktivaci naší tělesné hmoty spojenou s naším úmyslem a následným dopadem. Váha v pohybu může být lehká, vzdušná, delikátní nebo silná, násilná, těžkopádná. Nebo také neutrální. Váhu také můžeme jen "cítit" - a to aktivně přes uvolnění a odtlačení, nebo pasivně - kolaps těla, totální oddání se gravitaci.
Příklady:
Obézní žena je schopna chůze i tance na špičkách - používá svoji tělesnou váhu tak lehce, že vytváří představu, jako by se vznášela vzduchem. Její smysl pro radost zvedá všechny její orgány i celé tělo směrem vzhůru (vertikalita směrem nahoru podporuje lehkost).
Osoba v depresi má pokleslý hrudník dolů a dovnitř - zkracuje páteř. Končetiny jsou pasivnější a použití váhy je také spíše pasivní.
Rozzlobená osoba používá silnou váhu jak v chůzi, tak v gestech.
Tanečník nebo atlet použije aktivní cítění váhy, když chce skočit: nejdříve je třeba oddat váhu gravitaci,uvolnit a pustit ji do země a pak odtlačit, aby mohl následovat skok.
*
Prostor = fokus - vztahuje se k našemu přemýšlení. Je to o tom, kam dáváme naši pozornost. Nemá to nic společného s místem v prostoru.
Náš fokus může být bud přímý nebo rozšířený. Obojí je aktivní. Buď pozorujeme aktivně jednu věc odděleně - náš zrak je jako laser, nebo jsme schopni pozorovat, co se děje všude kolem.
Příklad: Matka utíká na pomoc křičícímu dítěti, které se spálilo - dává mu okamžitě ruku pod tekoucí studenou vodu (přímý fokus).
Procházím se bazarem v Istanbulu - je zde tisíce věcí najednou, zajímaví lidé kolem a zároveň přemýšlím co koupit (nepřímý fokus)
*
Čas - časové nasazení zrcadlí náš vnitřní postoj k času a našemu rozhodování, jak ho používat. Nemá nic společného s reálným časem. Vztahuje se k naší intuici a smyslu pro načasování.
Setrvačnost - děláme věci postupně, pomalu, vytrvale nebo se rádi loudáme.....
Náhlost - děláme věci rychle, unáhleně, zrychleně, urgentně, staccato....
*
Plynutí - průběh a kontinuita našeho pohybu/akce. Vztahuje se k našim citům a potřebě míry naší kontroly.
Volné plynutí - tekuté, uvolněné, tryskající ven, nekontrolované
Vázené plynutí - kontrola, opatrnost, odtažitost, precisnost, uvážlivost, sevření, násilné držení, napětí ve svalech
Moje osobní asociace a obrazy:
Váha: silná: velká mořská vlna, zemětřesení, křik a vztek
lehká: ptačí pírko, lehký dotek na kůži
Prostor - fokus: přímý - laserové světlo, pozorování pavouka
rozšířený - rovnoměrné světlo v celém prostoru, řečník mluvící k lidu
Čas: Setrvačný - indická Rága, pití kávy po ránu
Náhlý - rána, šok, staccato, chycení letícího míče
Plynutí: Volné - tekoucí voda, meditace
Vázané - škrábání,drhnutí, malba olejem, vyřezávání detailu
Stavy a jejich intenzita
stejně jako čtyři základní barvy na paletě můžeme míchat dohromady, aby vznikly nové barvy a odstíny, tak i čtyři základní kvality pohybu (Váha, Plynutí, Čas a Fokus) se neustále během našeho chování a pohybu mění a vznikají různé kombinace a konfigurace. Laban popsal celkem 72 různých konfigurací, z nichž 24 tvoří tzv. States- stavy (přechodové a ne tak intenzivní fáze našeho jednání), dále pak 36 intenzivních stavů, tzv. Drives a 16 kombinací maximálního nasazení, které se objevuje pouze v extrémních situacích a obvykle trvá jen pár sekund.
...IDEÁL = PROPOJENÝ ČLOVĚK: viz obrázek:
http://www.dancelab.cz/system/telo/(kromě českých zdrojů, je zajímavý pohled na spojitosti mezi TAIČI A POHYB.PSYCHOLOGIÍ R.LABANA např. na angl.webu:
http://www.movementpsy.com/)
------------------
Dobrou zprávou tedy je, že pohybové vzorce a stereotypy těla (i mysli!), se mohou vědomou pozorností rapidně zlepšit...s mnoha bonusy k tomu (nejen lepší držení těla nebo pohybová koordinace, ale i další ZISKY, včetně užitku pro duševno a dokonce i duchovno..., jak už Číňané po staletí ví např. u taiči, jemuž se také říká meditace v pohybu). VĚDOMĚ prováděných pohybových metod je povícero, nejlépe mi možnost trénovat u pohybu VĚDOMOU BDĚLOST připadá kromě taiči také čchi kung, a bioenergetická cvičení jako odvětví psychoterapie zaměřené na tělo (lze cvičit i sám doma bez terapeuta).
Samozřejmě bdělou pozornost lze cvičit i když sedíme, stojíme, jdeme či běžíme...nebo jdeme do schodů...VŽDY záleží na tom co a jak děláme...