Zdraví-AZ Vaše fórum o zdraví

Právě je pát lis 22, 2024 8:50 pm

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 299 ]  Přejít na stránku Předchozí  1 ... 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18 ... 20  Další
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: stř kvě 16, 2012 9:52 am 
Offline

Registrován: úte kvě 04, 2010 10:08 am
Příspěvky: 1472
AYURVÉDSKÁ 3. čakra manipúra ("město drahokamů")
- umístění: pupek
- 10 lístků
- bídža mantra: RAM
- živel Oheň
- symbol rudý trojúhelník
- zvíře Beran
- smysl.orgán: oko
- pohybový orgán: nohy / chodidla
- tanmátra: zrak
- barva tmavomodrá
- nádí : višvódhara
- tkáň krevní
- prána: samána
- DÓŠA: PITTA

AYURVÉDSKÁ 4. čakra anáhata ("nehraný tón")
- umístění: srdce
- 12 lístků
- bídža mantra: JAM
- živel Vzduch
- symbol šedá šesticípá hvězda
- zvíře Jelen
- smysl.orgán: pokožka
- pohybový orgán: ruce
- tanmátra: hmat
- barva tmavočervená
- nádí : varuna
- tkáň lymfatická
- prána: vjána
- DÓŠA: VÁTA

AYURVÉDSKÁ 5. čakra višudha ("nesmírně čistá")
- umístění: hrdlo
- 16 lístků
- bídža mantra: HAM
- živel Éter
- symbol azurová tečka
- zvíře Slon (opět)
- smysl.orgán: ucho
- pohybový orgán: hlasivky
- tanmátra: sluch
- barva kouřově šedá
- nádí : sarasvatí
- tkáň: prána (!)
- prána: udána
- DÓŠA: VÁTA


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř kvě 16, 2012 9:58 am 
Offline

Registrován: úte kvě 04, 2010 10:08 am
Příspěvky: 1472
AYURVÉDSKÁ 6. čakra ádžňa ("příkaz")
- umístění: třetí oko
- 2 lístky
- bídža mantra: KŠAM
- živel: Prostor mysli
- symbol: NE
- zvíře: NE
- smysl.orgán: mysl
- pohybový orgán: mysl
- tanmátra: myšlení
- barva stříbrobílá
- nádí : ida pingala
- tkáň: astrální prána
- prána: NE
- DÓŠA: NE

AYURVÉDSKÁ 7. čakra sahasra padma ("tisícipláteční lotos")
- umístění: vrchol hlavy
- 1000 lístků
- bídža mantra: ÓM
- živel: Prostor vědomí
- symbol: NE
- zvíře: NE
- smysl.orgán: vědomí
- pohybový orgán: vědomí
- tanmátra: vědomí
- barva bezbarvá
- nádí : sušumna
- tkáň: kauzální prána
- prána: NE
- DÓŠA: NE

( ajurvédská charakteristika čaker z knihy Jóga a ajurvéda od D.Frawley )


Naposledy upravil muflon dne stř kvě 16, 2012 4:05 pm, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř kvě 16, 2012 10:20 am 
Offline

Registrován: úte kvě 04, 2010 10:08 am
Příspěvky: 1472
[b:38eo1vyk]Jóga a ajurvéda jako léčebný systém, spolu historicky i prakticky úzce souvisí[/b:38eo1vyk]
(

Naposledy upravil muflon dne čtv led 01, 1970 2:00 am, celkově upraveno 0
feature=edit_ok\">http://www.youtube.com/playlist?list=PL ... re=edit_ok (pokud jste jiný typ než VATA, tak existují na yotube i sestavy pro další typy, zadejte: " yoga KAPHA ", nebo " yoga PITTA " ) [b:38eo1vyk]Dá se cv


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř kvě 16, 2012 10:29 am 
Offline

Registrován: úte kvě 04, 2010 10:08 am
Příspěvky: 1472
Existují kromě tzv.[u:17k0t38d]posturální[/u:17k0t38d]ch větví [u:17k0t38d]jógy[/u:17k0t38d] (důraz na fyzické zdraví a cviky), a větví [u:17k0t38d]meditační jógy[/u:17k0t38d] (kladoucí důraz na meditační techniky), tak existují i tzv. [u:17k0t38d]konfesijní větve jógy[/u:17k0t38d] (nábožensky zaměřené).
- Mezi konfesijní větve moderní jógy patří např. Sahadža jóga nebo např. hnutí "Jóga v denním životě (JDŽ)".

Přestože VŠECHNY směry pracují kromě těla a zdraví, myslí a vědomím, také s duchovní rovinou,
tak podle mnohých názorů, ani taoistická filozofie, ani původní budhistická praxe, ani jóga není náboženstvím (resp. lidé na to nabalili časem chrámy a kněží a spoustu hmotného "harampádí" a oltáříčků apod.).

Provázanost a vzájemné doplnění je krásně vidět např. na propojení taoistických cvičení se zásadami Tradiční čínské medicíny, a podobně i na vztahu jógy a ajurvédy jako tisíciletími ověřeného a propracovaného zdravotního oboru.

[b:17k0t38d][size=150:17k0t38d]Vybrané aspekty jógy a ájurvéda[/size:17k0t38d][/b:17k0t38d]

(ze závěrečné práce Hany Eassey, kterou vypracovala pro Školení cvičitelů jógy II.třídy v roce 2005)

[b:17k0t38d][i:17k0t38d]Cíl práce:[/i:17k0t38d][/b:17k0t38d]
Cílem je poukázat na vzájemnou provázanost jógy a ájurvédy a na důležitost osvojení si základních principů ájurvédy u těch, jejichž snahou je skutečný pokrok v jógové praxi.

[b:17k0t38d][i:17k0t38d]Abstrakt:[/i:17k0t38d][/b:17k0t38d]
Základní filozofická východiska a konečný cíl obou nauk se shodují. K pochopení této shody je nutné studium základů filozofie Sámkhji (viz odkaz níže). Neoddělitelná provázanost je dokumentována na třech aspektech života, jež mají pro studenta jógy prvořadou důležitost - [b:17k0t38d]zdraví [/b:17k0t38d](svastha), [b:17k0t38d]jama a nijama[/b:17k0t38d], a [b:17k0t38d]strava[/b:17k0t38d] (ahára).

Důležitost pochopení a osvojení si základních principů ájurvédy pro vážné adepty jógy je naznačena [u:17k0t38d]na příkladu[/u:17k0t38d] [b:17k0t38d]jednoho ze stěžejních konceptů jógy - prajátna šaithilja - uvolnění úsilí[/b:17k0t38d]. Prajátna šaithilja se ztotožňuje s bdělým vědomým postupným uvolněním.

V první části práce se rozebírají základní východiska a cíle obou nauk. [size=150:17k0t38d]Jóga i ájurvéda vycházejí z téhož filozofického základu Sámkhji (Sánkhja)[/size:17k0t38d]
(Pozn.: filozofický základ Sánkhja - viz vlákno zde:

Naposledy upravil Návštěvník dne čtv led 01, 1970 2:00 am, celkově upraveno 0
1


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř kvě 16, 2012 1:31 pm 
Offline

Registrován: úte kvě 04, 2010 10:08 am
Příspěvky: 1472
pokračování:

[b:3fnymsgd]1. Základní východiska jógy a ájurvédy[/b:3fnymsgd]

Jóga a ájurvéda jsou jako strom o dvou kmenech vyrůstající z téhož kořene, a tím je filozofie Sámkji. Není účelem této práce zabývat se podrobnostmi Sámkhji, omezím se pouze na konstatování, že sámkhjová filozofie tvoří páteř obou nauk. Pojetí plného zdraví, celkové pohody a harmonické rovnováhy tak, jak ho obě tyto nauky chápou, je možno porozumět pouze po obeznámení se se Sámkhjou.

Jóga je věda o sjednocení s Božským bytím, Ájurvéda je věda života (ájus - život, véda - nauka).

Běžná interpretace tvrdí, že jóga je cestou k osvícení, zatímco ájurvéda vede k dosažení zdraví. To je pravdivé tvrzení potud, pokud cítíme potřebu obě nauky nějak odlišit za popisným účelem pro lineárně uvažující mysl začátečníka v obou disciplínách. Jejich neoddělitelné propojení se ozřejmí v okamžiku, kdy si praktikující plně uvědomí, že není osvícení bez pozitivního zdraví. Stejně tak zdraví nemůže být úplné, je-li oproštěno od své vlastní duchovní podstaty. Snažit se dosáhnout zdraví při ignorování jeho duchovní příčiny je jako snažit se vypěstovat květ bez poupěte. Co se míní pozitivním zdravím a duchovní podstatou zdraví, je vysvětleno v dalším textu.

Výstižnější je tedy popsat obě disciplíny jako sesterské cesty směřující k poznání Nejvyšší pravdy a dosažení trvalého štěstí (viz ájurvédské pojetí životní cesty - karma, artha, káma, mókša).

Při rozlišení specifik obou nauk je účelnější poukázat na to, že jóga je "vymezenější" a zdánlivě "striktnější" z hlediska "vstupních požadavků" na ty, kteří k ní chtějí přistoupit (viz Patándžali I.1). [b:3fnymsgd]Již se předpokládá určitá míra připravenosti (jama, nijama)[/b:3fnymsgd].
Ájurvéda je oproti tomu "všezahrnující", neboť a priori předpokládá, že lidi k ní přicházejí často ve stavu vážné fyzické, mentální a duchovní disharmonie, někdy až na dně svých fyzických a psychických sil, zcela v zajetí svých tendencí. Je dobré také připomenout, že [b:3fnymsgd]v dnešní době obě nauky trpí silnou " materializací" - podobně jako je ájurvéda ztotožňována s léčbou fyzického těla, jóga se příliš často redukuje na pouhé fyzické cvičení.[/b:3fnymsgd]

Cílem jógy i ájurvédy je integrace na nejvyšší úrovni. V procesu integrace dochází ke zmírnění a odstranění utrpení člověka. Nejvyšší integraci musí předcházet řada "dílčích" integrací na úrovni těla a mysli. Ájurvédské i jógové pojetí zdraví směřuje k dokonalé integraci. Ani sebedokonalejší systém sám integraci nepřivodí. Pro člověka praktikujícího jógu je prvotním předpokladem dosažení pokroku jeho subjektivní integrace znalosti principů zdraví v jeho každodenním životě.

Vztah jógy a ájurvédy a důvod jejich propojení vystihuje staré indické rčení: [i:3fnymsgd]"Člověk, který se oddává materiálním požitkům a snaží se tak dosáhnout uspokojení svých tužeb (bhógi), se posléze stává pacientem (rógi). Svojí nemocí trpí a jeho utrpení ho postupně vede k poznání skutečných hodnot. V tomto transformačním procesu se z něho stává jogín (jógi)."[/i:3fnymsgd]
[b:3fnymsgd]

2. Pojetí zdraví podle jógy a ájurvédy[/b:3fnymsgd]

[b:3fnymsgd][i:3fnymsgd]Koncept holistického zdraví[/i:3fnymsgd][/b:3fnymsgd]
Zatímco alopatická medicína ve své praxi teprve velmi pozvolna a váhavě přechází od mechanistického k psychosomatickému pojetí zdraví (v těch osvícenějších případech rozšířeného o environmentální vlivy), jóga a ájurvéda od svého počátku postulují pojetí holistického - celostního zdraví. Pozitivní zdraví je jedinečný koncept, k němuž musí západní medicína ještě dorůst.

[b:3fnymsgd][i:3fnymsgd]Pozitivní zdraví - Svasthja [/i:3fnymsgd][/b:3fnymsgd]
Ájurvéda i jóga chápe lidský život jako dynamické sjednocení duše - nejvyššího vědomí (átma), inteligentní mysli (manas) a těla (šaríra). Zdraví je [b:3fnymsgd]stav rovnovážné pohody a blahobytu ve fyzické, mentální a duchovní oblasti života jedince[/b:3fnymsgd]. [u:3fnymsgd]Zdraví není pouhá nepřítomnost nemoci.[/u:3fnymsgd]
Pozitivní zdraví se definuje jako dynamická rovnováha strukturálních příčin (dhátu), funkčních příčin (dóša), energie (agni), metabolických produktů (mala), spolu s osvícením vědomí, mysli a nástrojů smyslového vnímání (indrija). Toto osvícení duše, mysli a smyslů - [i:3fnymsgd]Prasanna átmamanaindrija[/i:3fnymsgd] - povstává ze stavu štěstí zapříčiněného duchovním vhledem.

[b:3fnymsgd][i:3fnymsgd] Pro pochopení uvádím plnou definici zdraví podle ájurvédy[/i:3fnymsgd][/b:3fnymsgd]:

[u:3fnymsgd][b:3fnymsgd] Zdraví znamená, že:[/b:3fnymsgd][/u:3fnymsgd]
[i:3fnymsgd] - všechny tři dóši jsou v dokonalé rovnováze (dóša - Váta, Pitta, Kapha)
- všechny tělesné tkáně dobře fungují (dhátu)
- všechny tři odpadní produkty se vylučují v normálním množství (mala)
- všechny tělesné kanálky hladce plní svoji funkci (sróta)
- tělesný oheň zdravě hoří a chuť k jídlu je dobrá (agni)
- duše, mysl a smysly jsou naplněny štěstím (prasanna átmamanaindrija).[/i:3fnymsgd]

Přirovnáno ke květině - [b:3fnymsgd]Prasanna átmamanaindrija[/b:3fnymsgd] je oním poupětem, středem, z něhož se květ rozvíjí, zatímco energetické, funkční a strukturální faktory (fyzické zdraví) tvoří okvětní plátky.
Ájurvéda připisuje mimořádný význam slovu "prasanna" (vnitřní štěstí). Štěstí naplňující duši. Úsměv nevinného dítěte. Štěstí, jímž by měla vibrovat naše mysl a všech našich pět smyslů. Mluvíme zde o štěstí rozprostírající se v celé naší bytosti až do poslední buňky. To je nejdůležitější rovnováha.
Tak jako [i:3fnymsgd]prasanna átmamanaindrija[/i:3fnymsgd] je srdcem celé ájurvédy a klíčem k pochopení zdraví, druhou stranou téže mince a klíčem k pochopení nemoci je koncept [i:3fnymsgd]prádžňa apharád[/i:3fnymsgd].
[i:3fnymsgd] "Prádžňa apharád" [/i:3fnymsgd]je zapomnění naší pravé podstaty, božské "jiskry" našeho já.
V důsledku tohoto zapomnění vzniká bolest, utrpení - dukha. Dukha přesně znamená nepřítomnost štěstí, lásky a pochopení. Tam, kde je bolest, vzniká nemoc.

Odstranit bolest znamená rozpomenout se na naše pravé Já . A obráceně - odstraněním onoho mraku zapomnění, v němž jsme ztratili svoji skutečnou podstatu, zmizí bolest a utrpení.
Svoji mysl zneužíváme tím, že dáváme průchod škodlivým myšlenkám. Ovládají nás negativní emoce jako je strach, zloba, smutek, pocity viny, agrese, chamtivost, pýcha, nepřátelství, netrpělivost, soupeřivost apod. Od zneužívání mysli je jen krok ke zneužívání řeči - nemluvíme pravdu, přeháníme, hrubou mluvou urážíme a zraňujeme či rozséváme nepřátelství atd. Odtud pramení škodlivé činy a chování, při nichž [b:3fnymsgd]zneužíváme své fyzické tělo a ubližujeme sami sobě i druhým.[/b:3fnymsgd]

Podle jógy je zdraví stav štěstí a zářivé pohody doprovázený vysokou mírou celkové odolnosti a schopnosti snadno vyvinout specifickou odolnost. Je to stav, který neumožňuje člověku, aby byl pomalý a lenivý.
Jóga nepovažuje žádnou nemoc za místní, nýbrž za kritickou změnu v celém organismu. Mysl hraje primární úlohu nejen u tzv. psychosomatických, nýbrž u všech nemocí, včetně akutních. Za příčinu snížení odolnosti těla se považují psychofyziologické poruchy - vikšépa (zejména negativní emoce), které vedou k narušení tělesného tonu - angamédžajatva. Toto narušení je předchůdcem nemoci - vjádhi. Ájurvéda a jóga pojímají tedy zdraví a nemoc principiálně stejným způsobem. Přesahuje rámec této práce tuto shodu podrobně rozvádět a dokumentovat, a nepovažuji to ani za nutné.

V obou naukách centrální roli hraje koncept prány. [b:3fnymsgd]Je-li narušena mysl, je narušena i prána[/b:3fnymsgd]. Toto jednoduché konstatování je cílem sebepoznávacího procesu v prvních dvou stupních šestidílné jógy (po jamě a nijamě) stejně jako při hlubším sebestudiu z hlediska ájurvédy.

Nejvyšší úroveň zdraví a pohody s sebou nese vyvážené chování a pevnou osobnost. Teprve takovéto uspořádání osobnosti vytváří atmosféru pro vyšší stupně jógy.

[b:3fnymsgd][i:3fnymsgd]Metody udržování pozitivního zdraví[/i:3fnymsgd][/b:3fnymsgd]
Obě dvě nauky [b:3fnymsgd][u:3fnymsgd]tvoří dohromady integrovaný systém prevence, péče o zdraví a léčby[/u:3fnymsgd][/b:3fnymsgd], jak je to
zřejmé z následujícího výčtu hlavních prvků:

-[b:3fnymsgd]Sauča[/b:3fnymsgd], neboli čistota vnitřní (psychohygiena ap.) ale i vnější ve fyzickém světě
(viz např.: http://clankyojoge.blogspot.com/2012/05 ... stota.html)
Patřičné chování/Vyvážený stav mysli
- [b:3fnymsgd]jama, nijama, maitribhávana, mudita, karuna, íšvarapranidána[/b:3fnymsgd] (Pozn.: více viz vlákno Seberozvoj:

Naposledy upravil Návštěvník dne čtv led 01, 1970 2:00 am, celkově upraveno 0
1


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř kvě 16, 2012 3:58 pm 
Offline

Registrován: úte kvě 04, 2010 10:08 am
Příspěvky: 1472
...pokračování:

3. Vybrané aspekty jamy a nijamy a ájurvéda

"U těch, kdo mluví pravdu, nikdy nepodléhají zlosti, vedou duchovně čistý život a jejichž nitro je klidné, denně probíhá ozdravení a omlazení."
(Vágbhata: Aštánga samgraha)

Již bylo řečeno, že "prádžňa apharád" je stěžejní pro pochopení nemoci i léčby. Nejvýstižnější a nejprostší interpretace tohoto konceptu pro každodenní život je - neubližujte sami sobě.
Prádžňa apharád vyvolává chování, které se často, z nedostatku lepšího výrazu, nazývá prohřešky proti moudrosti. Moudrostí se zde myslí přirozená vlastnost naší pravé podstaty. Toto chování je zneužíváním nebo chybným užíváním vůle. Jeho výsledkem je, že si opakovaně škodíme. Své fyzické tělo zneužíváme tak, že buď potlačujeme, nebo naopak násilně vyvoláváme své fyzické potřeby. Zanedbáváme kupříkladu odpočinek, vystavujeme se stresu, přejídáme se nebo nedbáme na kvalitní stravu. (srv. viz např. omezení při praktikování pranájámy: pranájámu nemají provádět ti, kdo se přejídají, příliš postí, vystavují fyzické zátěži atd.)

Ájurvéda považuje za jednu z nejčastějších příčin nemocí zneužívání smyslů. Našich pět smyslových orgánů je branou pro vstup vlivů vnějšího světa do našeho organismu. Např. dlouhodobá práce nebo pobyt v hlučném prostředí, sledování a dopouštění se násilí, poslech či vyluzování hlasité neharmonické hudby, stálé upřednostňování jedné chuti v jídle - to jsou příklady chybného využívání smyslů.

Z toho je zřejmé, že jeden ze základních principů ájurvédy koresponduje s principem ahimsy. Nese-li si člověk v nitru jakoukoli podrážděnost nebo odpor, je to himsa - ubližování. Žádná terapie, ani ásány ani pránajáma nemohou v tomto případě přinést žádoucí výsledky.

Jama a nijama se většinou vysvětlují jako morálně-etické zásady, a jejich psychofyziologický dopad se nebere v úvahu. Jeho vysvětlení je doménou ájurvédy (v józe ovšem existuje také). Při troše zamyšlení je zřejmé, že jak nesprávné užívání smyslů, tak jiné formy zneužívání mysli, způsobující narušení rovnováhy organismu, jsou spojeny s nějakou formou buď himsy nebo parigrahy (veškeré nadužívání mysli a smyslů), či opomíjení dalších zásad jako je šauča, íšvarapranidána, maitribhávana, karuna, mudita apod. Ájurvéda se snaží vést k rozlišování mezi škodlivým a prospěšným chováním a vytváří tak předpoklady k praktikování jamy a nijamy.

4. Strava při jógové praxi a ájurvéda

Doporučení ke stravování uvedená v Hathajóze pradípice jsou vhodná k uplatnění pro ty, jejichž mysl se zaměřuje zcela nebo z velké části pouze na praxi jógy. Pro ně mohou tvořit základ stravovacího režimu. Takových jedinců je v našich podmínkách velmi poskrovnu.
Pro člověka, který jógovou praxi provozuje ve formě kondičního cvičení pouze jedenkrát za týden, je daleko vhodnější přeorientovat se postupně na dodržování ájurvédských zásad stravování podle individuální konstituce, momentálního zdravotního stavu a životní situace.

Je nezbytné znát svoji tělesnou konstituci. Něž něco sníme, měli bychom vědět, zda jsme schopni to strávit. Měli bychom znát svůj žaludek - zda tráví rychle, středně rychle, nebo pomalu. Měli bychom vědět, zda trpíme nějakými zažívacími potížemi. Každý konstituční typ má jiné zažívání, jiné chuťové preference a jiné sklony. Každý z nás potřebuje k udržení rovnováhy organismu něco jiného. To, co prospívá jednomu člověku, jinému nemusí dělat dobře
- viz Čarak: "To, co je pro jednoho člověka nektar, pro jiného může být jed". \":!:\" \":idea:\"

Známe-li svoji konstituci a způsob trávení, potřebujeme znát šest základních chutí. Ve složité alchymii toho, co naše tělo hodnotí jako "zdravé" a "nezdravé" nehrají rozhodující roli ani kalorie, ani samotné vitamíny a minerály, ani žádné jiné izolované látky jako jsou bílkoviny, cukry apod. Příroda nám dala mnohem jednodušší a krásnější nástroj
- schopnost rozlišovat chuti. Sama Příroda - nejen její "jedlá" část - hýří chutěmi. Naše tělo je tak vybaveno dokonalou inteligencí k rozlišení toho, jak se máme stravovat, abychom si zachovali zdraví. Tuto inteligenci má každá buňka našeho organismu, ale především náš žaludek.

Shrňme si tedy, co by měl člověk znát k tomu, aby se mohl zdravě stravovat:
- znát svoji konstituci podle dóš a možnosti svého zažívání.
- znát vlastnosti potravin - jejich chuti a účinek po zažití.
- znát vliv potravin na dóši Váta, Pitta a Kapha.
- vědět jak potraviny kombinovat (nekompatibilní potraviny).

V našich klimatických podmínkách měnlivého počasí je nutno dbát na přizpůsobení stravy podle ročního období.
U člověka, který je vystaven dlouhodobé stresové zátěži, jehož mysl je radžasticky zaměřená, u něhož dochází k velkému výdeji energie, u něhož dochází k velkým emocionálním výkyvům apod. je nutné dbát na patřičnou stravu a její pružné přizpůsobování ve zvýšené míře.
Pomocí uvážené, vhodné stravy v přiměřeném množství je možno docílit značné míry tělesné a mentální pohody a vytvořit tak příznivé předpoklady pro praxi jógy. Důležitá je "střední cesta" bez extrémů.

5. Ásana a ájurvéda

Patándžaliho Jógasútry (dále jen PJS) II:46, 47 a 48 tvoří základnu celé praxe Jógy.
PJS II:46 - rozeberme "stálá a pohodlná":

I když se tělo zklidní, mysl může při tom cestovat kamkoli v prostoru a čase, do minulosti či budoucnosti. Teprve, uvedeme-li tělo i mysl do soustředění v tady a teď, znamená to, že jsme nalezli svoji vlastní základnu - (zaujali) ásanu.
Vezmeme-li v úvahu, že naše mysl je v běžném případě z 60-95% zaměřena buď na minulost, nebo do budoucnosti, je nereálné předpokládat, že bychom po usednutí do nějaké pozice byli najednou schopni spočinout plně v přítomnosti. Důvodem kolísání naší mysli je převážně různá míra dezintegrace a nenaplnění ve všech nebo v některé ze čtyř hlavních oblastí života - osobní, rodinné, pracovní a společenské.
Překážky pokroku na cestě Patáňdžali vyjmenovává ve formě zobecněných filozoficko-psychologických kategorií (PJS I:5, 6, I:30, 31). Pro začínající je ve velké většině případů obtížné "přeložit si" je do každodenního života plného mnohačetných interakcí.

Zamyslíme-li se tedy nad skutečným a plným významem sútry II:46, na jedné straně nám vyvstane mnohem komplexnější obraz, než jen jakási tělesná pozice (ásana) - ale spíše jde o cíl - ideál člověka pevně ukotveného na své individuální dráze naplňování stále bohatěji se rozvíjejícího života, a oproti tomu velká otázka, jak k tomuto stavu dospět.
Ájurvédské Čtyři arthy (karma, artha, káma, mókša) tu slouží jako nezastupitelné praktické přemostění pro ty, kteří žijí běžným rodinným a společenským životem a snaží se dosáhnout klidu mysli. Neexistuje oblast lidské existence, v níž by si člověk nemohl najít stabilní polohu, v níž se ukotví a vybuduje si na ní rozkvět svého života. Život má smysl pouze tehdy, můžeme-li se přidržovat nějaké zbožňováníhodné hodnoty. Najde-li si člověk takovou konzistentní hodnotu, pro niž žije, zapouští kořeny ve skutečné realitě. Jeho mysl je ukotvená a nedělá mu potíž žít ve věčné přítomnosti. Tehdy se dá říci, že pozice tohoto člověka je pevná a pohodlná.

Ásana, k níž by měli praktikující jógy aspirovat, tedy NENÍ hlavně jakási fyzická pozice provedená s akrobatickou dovedností. Tento nízký a znevažující názor na význam sútry II:46 je zejména na Západě v převaze. Protože tato sútra tvoří základ celé jógové sádhany, je to politováníhodný stav. Koncept ásany by měl být pravdivě prezentován učiteli jógy a jeho plná hloubky by měla být vysvětlována již od samého začátku všem, kteří se začínají zabývat jógou. Nejedná se o opomenutí terapeuticky-korektivního významu ásan, nýbrž o jeho podstatné obohacení. Nabádáme-li studenty k dodržování principu satja, přibližme se sami pravdivému významu toho, co žijeme a učíme. Mnohým by to poskytlo světlo na cestě jógy a otevřel by se jim její účel. Mnohým by to dalo správnou motivaci. Z dlouhodobého hlediska by to přispělo ke zvýšení míry vážnosti a pochopení jógy ve společnosti. A v neposlední řadě by to byla spravedlivá služba józe samotné.

6. Koncept prajátna šaithilja a ájurvéda

Pochopení a úprava všech třech dříve zmíněných aspektů - zdraví, kontrola osobních zvyklostí a sociálních postojů a strava - tvoří základní předpoklad k dosažení a udržení uvolněného stavu organismu a celé bytosti. Koncept prajátna šaithilja je ústředním konceptem Pataňdžaliho jógy. "Sthira sukham ásanam a prajátna šaithiljánanta samápatti bhjám" jsou hlavní aforismy vysvětlující, že
ásána splní své dva hlavní účely, jimiž jsou:

1. překonání angamédžajatvy (narušení tonického rytmu těla, tonického= od slova tonus-napětí) a uvedení těla a mysli do stabilního, rovnovážného, harmonického stavu, a
vytvoření předpokladu pro správnou a nerušenou praxi pránájámy.

2. Prajátna šaithilja lze ztotožnit s bdělým uvolněním (během svalové zátěže v ásaně). Bez ní není možno dosáhnout žádoucích korektivních účinků ásán, ani není možno přejít k pránajámě. Ásány pak zůstávají jen na úrovni fyzického cvičení. Přesahuje účel této práce zamýšlet se hlouběji nad plným významem PJS II:47 ve světle ájurvédy, omezím se proto pouze na její první část.

Při bolestech, napětí v těle, funkčních obtížích není možno prajátna šaithilji dosáhnout. Při chybné stravě způsobující různé trávicí obtíže jako plynatost, nevolnost, nepravidelné vyprazdňování apod. není možno prajátna šaithilji dosáhnout. Nestálá, zmítaná mysl s emočními výkyvy není schopna se uvolnit a zabraňuje harmonickému fungování prány.

Shrňme tedy, že k tomu, aby ásány splňovaly svůj pravý účel a byly přípravou pro pránájámu, je nutné projít si celou velkou kapitolu zdraví, která je doménou ájurvédy a po níž nás s velkou tolerancí provádí. Tato kapitola může u někoho trvat několik měsíců, u jiného několik let.
Zahrnuje to osobní revizi pochopení konceptu zdraví a sebezkoumání z hlediska vlastního zdraví.

Člověk si při ní musí poctivě odpovědět na následující otázky:
- Jaké je moje pochopení zdraví a jeho aspektů?
- Jaké je moje vlastní zdraví (fyzické, emoční, duchovní)?
- Jak mi současná praxe jógy přispívá k rozvoji pozitivního zdraví?
- V kterých oblastech mi moje současná praxe nepřináší žádoucí výsledky/úlevu?
- Jaké jsou moje osobní zvyky z hlediska zdraví?
- Jaké jsou moje sociální postoje z hlediska zdraví?

Mnoho lidí na Západě, kteří praktikují jógu, žije v zajetí různých iluzí, jako např. že jóga je všelékem, nebo že to, co nevyléčila jóga, žádná jiná metoda nevyléčí, popř. setrvávají pod vlivem klišé, že pro jogína se nehodí, aby hovořil o svých potížích. Je to klamné a brání to v dalším pokroku. Indičtí jogíni svobodně a samozřejmě využívají pro sebe i své žáky poznatků ájurvédy a jejích preventivně-terapeutických metod. Poctivé zodpovězení těchto otázek člověka přivede k nápravným prostředkům a cestě. Ten, kdo si otevřeně připustí, že trpí, bude umět pomoci odstranit utrpení jiných.

Použité materiály:
Přednáškové materiály Jógačárji Dr. Mukunda Bholeho
Patándžaliho Jógasútra
Hathajóga pradípika
Aštánga samgraha

Další užitečný odkaz k hatha józe a ayurvédě: http://www.klasicka-joga.cz/ajurveda


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon kvě 21, 2012 4:57 pm 
Offline

Registrován: úte kvě 04, 2010 10:08 am
Příspěvky: 1472
Kdo cvičí jógu jistě zná Pozdrav slunci, kterých existuje mnoho variant. Je to skvělá krátká sestava (dle počtu kolikrát to kdo dá \":wink:\" ), nejen k úvodnímu zahřátí před dalšími ásanami nebo jiným druhem sportu, ale i jako ranní cvičení, nebo k celkové harmonizaci všech čaker apod.

Tady jsou některé varianty co občas střídám:

Rišikéšský pozdrav slunci
http://www.gitanandajoga.cz/cviky/risik ... lunci.html

Videa youtube:


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon kvě 21, 2012 5:03 pm 
Offline

Registrován: úte kvě 04, 2010 10:08 am
Příspěvky: 1472
Kdo cvičí jógu jistě zná (kdo nezná může zkusit) základní a nejznámější [b:1ius5vrr][u:1ius5vrr]Pozdrav slunci, (existuje několikero variant.)[/u:1ius5vrr][/b:1ius5vrr] Je to skvělá krátká sestava (dle počtu kolikrát to kdo dá \":wink:\" ), nejen k úvodnímu zahřátí před dalšími ásanami nebo jiným druhem sportu, ale i jako ranní cvičení, nebo k celkové harmonizaci všech čaker apod.
Začátečníci asi zkusí jen cca 2-3x opakovat, někdo možná cvičí 10x i více ?

Tady jsou některé varianty co občas střídám:

Rišikéšský pozdrav slunci (i s CZ návodem na dýchání) :
http://www.gitanandajoga.cz/cviky/risik ... lunci.html

3 varianty (CZ) (Surja Namaskar I-A, + varianty B-II. a C-III. - viz vpravo vedle videa I.) :


Naposledy upravil
muflon dne úte led 06, 1970 1:11 pm, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv kvě 31, 2012 4:43 pm 
Offline

Registrován: úte kvě 04, 2010 10:08 am
Příspěvky: 1472
Zjistil jsem, že je často lepší než z knih, se různé cvičení učit názorněji...:

Pokud chce mít člověk jistotu že si cvičením spíše neublíží a naopak že mu prospěje na to co potřebuje, tak bych neváhal navštívit nějaký kurs, nebo si zkouknout video...

Je nutné si najít něco, u čeho člověk vydrží a nezprotiví se mu to... \":!:\"
(SM cviky třeba by hodně pomohly většině lidí, ale ne každého baví...)

Malé příklady (SM-cviky a jóga):

1) [b:18hqkw9x][u:18hqkw9x]SM cviky , Dr.Smíšek[/u:18hqkw9x][/b:18hqkw9x] prodává přes e-shop i ukázková DVD, nebo se zaučit v RHB centru..., nebo chodit na skupinová cvičení co jsou po celé republice, kde instruktor to nejhorší opraví! (špatné provádění se může vymstít a nemá požadovaný efekt).

Skupinová SM-cvičení seznam kde jsou v ČR:


Naposledy upravil muflon dne čtv led 01, 1970 2:00 am, celkově upraveno 0
Itemid=16&


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv kvě 31, 2012 6:42 pm 
Offline

Registrován: pon dub 16, 2012 7:35 pm
Příspěvky: 115
muflon píše:

\":idea:\" nejlépe si založit zdarma vlastní účet na youtube, tedy přes google gmail, a vytvořit si vlastní složky, do kterých si každý přidá ta videa která mu vyhovují
(např. já mám takto složky na jogové sestavy podle času který tomu zrovna ten den chci věnovat... - složku s 10min. jóg.sestavama, pak další složku na sestavy trvající 15-30m, pak 55minutová a více..., také složky na určité zdr.problémy - složky ásan vhodných pro určitý typ dóši , nebo třeba složku na cviky na ABS (břicho) a CORE (jádro), jóga pro běžce (for runners), jóg.ásany a dlouhé sestavy vhodné ke kompenzaci PC a sedavého zaměstnání, ap.)

Dobrý praktický tip, lidem by se vážně mohl hodit.
Díky za přehledové články a odkazy na cvičení a dýchací a relaxační techniky.
Amy

_________________
Ani v česneku není dost česneku.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: sob čer 02, 2012 10:09 am 
Offline

Registrován: úte kvě 04, 2010 10:08 am
Příspěvky: 1472
Podle východní medicíny se nachází v těle energetická centra tzv. čakry a energetické dráhy tzv.
meridiány.
Aby váš organizmus dobře fungoval a netrápily ho neduhy, je nutno, aby čakrami i meridiány mohla
volně proudit energie. Většina lidí má však dnes mnoho blokád na těchto energetických drahách.
Jednou z možností, jak tento stav zlepšit je cvičení Pěti Tibeťanů. Jde o jednoduché cviky, které vám
pomohou dodat a rozproudit ve vašem organizmu energii. Budete se cítit lépe, únava bude pryč a v
mnohých případech se výrazně zlepší i váš zdravotní stav.

Tady je youtube [b:3o2rmalp][u:3o2rmalp]video s cvičením 5 tibeťanů z kursu[/u:3o2rmalp][/b:3o2rmalp]:
(SAMOTNÉ CVIČENÍ ZAČÍNÁ OD 2,38 min!)


Naposledy upravil muflon dne čtv led 01, 1970 2:00 am, celkově upraveno 569
1338642823


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: sob čer 02, 2012 2:32 pm 
Offline

Registrován: úte kvě 04, 2010 10:08 am
Příspěvky: 1472
[b:r6yjjhnx][u:r6yjjhnx]Jak nám cvičení pěti tibeťanů pomáhá?[/u:r6yjjhnx][/b:r6yjjhnx]

1. Tyto cvičení pomáhají balancovat správnou hladinu hormonů. Pokud všechny endokrinní žlázy
fungují v dokonalé harmonii, tělo má mnohem více energie, vitality a méně nepohodlí. Velmi často
pokud jedna žláza nefunguje správně tak také ty ostatní nemají ty správné funkce. Navíc pokud není
balance hormonů správná člověk se snadněji stane náladovým a nejen to také nemocným.

2. Zlepšuje pevnost kostí. Tibeťané se při svém cvičení soustřeďují na každičkou část jejich těla. Což
pomáhá v prevenci ztráty pevnosti kostí.

3. Zbavíte se dvojité brady. Jednoduše pokud budete cvičit cvičením pěti Tibeťanů dvojitá brada velmi
rychle zmizí. Vyfoťte se proto nyní a poté po tříměsíčním cvičení a uvidíte velikou změnu a budete
vypadat mnohem mladší.

4. Zpevní se břišní svaly. Pokud cvičení provádíte správně za nějakou dobu se zbavíte těch
Michelinských pneumatik.

5. Okysličuje se vaše tělo. Kyslík je nezbytným komponentem pro spalování kalorií. Čím více se tělo
okysličuje tím rychleji probíhá metabolismus. A to znamená pouze jednu věc a tou je hubnutí. Tyto
cvičení vyžadují plné nádechy a výdechy výsledek kompletního dýchání je více kyslíku pro celé tělo.
Lidé, kteří celý den sedí za počítačem, nedýchají naplno a tím se jim nedostává adekvátní zásoby
kyslíku.

6. Zvyšuje se tónování svalů. Je pravda, že asi budete potřebovat více než cvičení pěti Tibeťanů k tomu
aby jste měli krásně tvarované svaly a tělo, ale toto cvičení definitivně udělá velkou změnu.

7. Vyčistěte svůj lymfatický systém. Lymfatický systém má funkci vylučování toxinů z těla. Techniky
Tibeťanů pomáhají vyvinout menší tlak na různé tělesné orgány, žlázy a svaly výsledek toho je, že se
toxiny z těla vyloučí rychleji a účinněji.

8. Techniky pěti Tibeťanů jak jsme již uvedli v bodu 7 napomáhají detoxikaci těla, při tom se však
může stát, že pocítíte nevolnosti, když s tímto cvičením začínáte to je způsobeno touto detoxikací a
tím, že vaše tělo pracuje rychleji. Nemusíte se však bát tyto příznaky se objevují pouze při začátku
tohoto cvičení tak jenom zpomalte tempo a vše bude v pořádku a problémy zmizí.

9. Pomůže vám zlepšit celkové držení těla. Vaše tělo bude napruženější a vzpřímenější . Maminka by
na vás byla velmi pyšná. Lidé, kteří pravidelně toto cvičení provádějí říkají, že se cítí mnohem lépe
když jejich ramena nejsou tak svislá a svěšená.

10. Budete mít pocit, že jste právě vypila šálek kávy bez kávy. Tibeťané aktivují retikulární aktivační
systém mozku a balancuje se pravá a levá hemisféra mozku. Výsledek je, že přemýšlíte jasněji a
můžete jednodušeji sjednotit vaši kreativitu s logickým racionálním myšlením.
--------------

PS: cviky Tibeťani spolu s Pozdravem slunci jsou skvělé k lecčemu..., např. jako příprava na cvičení pranájámy:
viz vlákno:


Naposledy upravil Návštěvník dne čtv led 01, 1970 2:00 am, celkově upraveno 0
1


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: sob čer 02, 2012 3:05 pm 
Offline

Registrován: úte kvě 04, 2010 10:08 am
Příspěvky: 1472
POZOR!
Citace:
Z diskuse na bio-life.cz:
...Je spousta knížek o pěti tibeťanech a je v tom pěknej guláš. U druhého cviku se na začatku zvedání nadechujeme! Je to z ověřeného zdroje ( učitel Zolotnický žil 15 let v tibetských klášterech a učil tamní medicínu !)Při všech druhých polohách je kratkodobé zadržení dechu lepší ! Spousta lidí to cvičí špatně ! (kosir[zavinac]email.cz)

...se u některých cviků dýchá obráceně než třeba při józe!!! ve 2. cviku je to nádech když jdou nohy nahoru a výdech když jdou nohy dolů a u 5. pozice je to, že do obráceného V se jde s nádechem a do výchozí pozice s výdechem... ale když cvičím normální jógu, tak je to obráceně...
to co popisuju je na základě původní knížečky "5 tibeťanů" z knihy co vydal P.Kelder (1.vyd. je 1939, pak mnoho reedicí).
(Karina86[zavinac]seznam.cz)

z diskuse na dole uvedeném odkaze:
...Tibeťánci jsou bezvadní, doporučuji všem, kteří nemají čas, chuť nebo mají zdravotní omezení, které jim nedovoloví klasickou lekci jógy.
...Cvičím dva měsíce a cítím se mnohem líp,byla jsem pořád unavená a skoro denně jedla prášky na záda,i postava se vylepšuje,nezabere to čas a výsledek viditelný

... podle autora první knihy v ČR P.Keldera, je velmi dulezite, aby byl pocet opakovani VZDY LICHY...zacit 1. tyden 3 opakovanimi, 2. tyden 5 opak., 3. tyden 7 opak. atd az\' do tech 21 opakovani kazdeho cviku.
...som sa neriadil pokynom začinať pomaly ale-čo to je pre mňa 21 opakovani.Asi po piatich dnoch už som v noci nespal ale som bol plný energie ale aj nervozny cez deň.Až som musel z cvičením prestat a po čase ked sa môj spanok upravil,začal som cvičiť presne podľa návodu.Toto cvičenie zvyšuje vašu energiu ale pomaly.Budete sa cítiť plny energie aj večer pred spanim.Zo zaspavanim určite problémy nebudú,ale pozor-už nebudete potrebovať napr.8 hod spánku ale iba 5-6.hod.A cez deň toho stihnete určite viac ako doposiaľ.Toto sú moje osobné skusenosti.Cvičín už skoro štyri roky.Ak by mal niekto problém a potreboval poradiť - n.jan@hotmail.co.uk
... je to skvělé probuzení i pro ty největší ospaly... \":wink:\"

-------------------
PS: \":idea:\" Při probíhající detoxikaci vám nemusí být dobře. Můžete pocítit nevolnost, ale to pouze v začátcích cvičení \":!:\" . Tělo pracuje rychleji, což způsobuje tyto nepříjemné stavy. Jednoduše zvolněte a bude vám lépe.

\":arrow:\" Pokud někdo cvičíte již mnoho let 5 Tibeťanů, podělte se co to komu přineslo !! \":wink:\"
...cvičí někdo i šestého tibeťana??,
někde jsem čet, že cílem je (po nějakém čase tréninku) zacvičit KAŽDÝ cvik 5 Tibeťanů 21x za sebou...,
- pěkný přehled účinků i obrázky cviků: např. ZDE: Ihttp://www.bio-life.cz/clanky/cviceni- ... etanu.html
( Pokud cvičíte Pět Tibeťanů před spánkem ujistěte se, že je mezi cvičením a spánkem interval alespoň 30-45 minut. ! \":!:\" )
podělte se zda se vám někomu podařilo to zacvičit 21x každý cvik a s jakými jinými pocity a psych. a zdr. efekty, po delší době \":?:\"


Naposledy upravil muflon dne ned čer 03, 2012 9:31 pm, celkově upraveno 3

Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: sob čer 02, 2012 10:54 pm 
Offline
Administrátor
Administrátor

Registrován: sob kvě 17, 2008 1:53 pm
Příspěvky: 28398
Bydliště: Poděbrady
muflon píše:
POZOR!
Citace:
Z diskuse na bio-life.cz:
...Je spousta knížek o pěti tibeťanech a je v tom pěknej guláš. U druhého cviku se na začatku zvedání nadechujeme! Je to z ověřeného zdroje ( učitel Zolotnický žil 15 let v tibetských klášterech a učil tamní medicínu !)Při všech druhých polohách je kratkodobé zadržení dechu lepší ! Spousta lidí to cvičí špatně ! (kosir[zavinac]email.cz)

...se u některých cviků dýchá obráceně než třeba při józe!!! ve 2. cviku je to nádech když jdou nohy nahoru a výdech když jdou nohy dolů a u 5. pozice je to, že do obráceného V se jde s nádechem a do výchozí pozice s výdechem... ale když cvičím normální jógu, tak je to obráceně...
to co popisuju je na základě původní knížečky "5 tibeťanů" z knihy P.Kaldery (1.vyd. je 1939, pak mnoho reedicí).
(Karina86[zavinac]seznam.cz)

z diskuse na dole uvedeném odkaze:
...Tibeťánci jsou bezvadní, doporučuji všem, kteří nemají čas, chuť nebo mají zdravotní omezení, které jim nedovoloví klasickou lekci jógy.
...Cvičím dva měsíce a cítím se mnohem líp,byla jsem pořád unavená a skoro denně jedla prášky na záda,i postava se vylepšuje,nezabere to čas a výsledek viditelný

... podle autora první knihy v ČR P.Keldera, je velmi dulezite, aby byl pocet opakovani VZDY LICHY...zacit 1. tyden 3 opakovanimi, 2. tyden 5 opak., 3. tyden 7 opak. atd az\' do tech 21 opakovani kazdeho cviku.
...som sa neriadil pokynom začinať pomaly ale-čo to je pre mňa 21 opakovani.Asi po piatich dnoch už som v noci nespal ale som bol plný energie ale aj nervozny cez deň.Až som musel z cvičením prestat a po čase ked sa môj spanok upravil,začal som cvičiť presne podľa návodu.Toto cvičenie zvyšuje vašu energiu ale pomaly.Budete sa cítiť plny energie aj večer pred spanim.Zo zaspavanim určite problémy nebudú,ale pozor-už nebudete potrebovať napr.8 hod spánku ale iba 5-6.hod.A cez deň toho stihnete určite viac ako doposiaľ.Toto sú moje osobné skusenosti.Cvičín už skoro štyri roky.Ak by mal niekto problém a potreboval poradiť - n.jan@hotmail.co.uk
... je to skvělé probuzení i pro ty největší ospaly... \":wink:\"

-------------------
PS: \":idea:\" Při probíhající detoxikaci vám nemusí být dobře. Můžete pocítit nevolnost, ale to pouze v začátcích cvičení \":!:\" . Tělo pracuje rychleji, což způsobuje tyto nepříjemné stavy. Jednoduše zvolněte a bude vám lépe.

\":arrow:\" Pokud někdo cvičíte již mnoho let 5 Tibeťanů, podělte se co to komu přineslo !! \":wink:\"
(cvičí někdo i šestého tibeťana??,
někde jsem čet, že cílem je (po nějakém čase tréninku) zacvičit KAŽDÝ cvik 5 Tibeťanů 21x za sebou...,
- pěkný přehled účinků i obrázky cviků: např. ZDE: Ihttp://www.bio-life.cz/clanky/cviceni- ... etanu.html
podělte se zda se vám někomu podařilo to zacvičit 21x každý cvik a s jakými jinými pocity a psych. a zdr. efekty, po delší době \":?:\" )

To není zase tak jednoduché a speciálně ten první-tanec derviše, je hodně náročný, dost lidí sebou sekne i po polovičním počtu otáček.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: ned čer 03, 2012 3:26 pm 
Offline

Registrován: čtv zář 01, 2011 6:25 pm
Příspěvky: 31
Jarda píše:
To není zase tak jednoduché a speciálně ten první-tanec derviše, je hodně náročný, dost lidí sebou sekne i po polovičním počtu otáček.

Jejda, tenhle mám zrovna nejradši. Občas se i zapomenu a udělám pár otáček navíc \":(\" .
Jako děti (generace těch, byla celé dny venku) jsme byly derviši několikrát denně. Zejména ti, co byly "babou".
Není problém pro člověka s trochou kondice dát rovnou fyzicky 21, ale co to potom udělá s tělem a jak ho to rozhodí v některých rovinách a jak to dá práci to srovnat, ani nechci komentovat.
Ve starém pořekadle Práce kvapná, málo platná je mnoho pravdy, a to víc, když je člověk netrpělivý a nerespektuje pozvolné zvyšování cviků odpovídající potřebám nebo možnostem těla v dané situaci. Vlastnosti mají větší hodnotu než schopnosti.

_________________
Když budete neustále krmit svou mysl novými věcmi, nikdy nedosáhnete hlubších úrovní uvnitř sebe. Zůstanete na místě.


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 299 ]  Přejít na stránku Předchozí  1 ... 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18 ... 20  Další

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz