(začátek seriálu 6ti druhů strachu - viz předchozí příspěvek)
1. STRACH Z CHUDOBY
Mezi chudobou a bohatstvím nemůže existovat kompromis. Cesty vedoucí k chudobě a bohatství se ubírají opačným směrem. Usilujeteíi o bohatství, musíte se odmítnout smířit s čímkoli, co ve své podstatě vede k chudobě. (Výrazu „bohatství" tu užívám v nejširším slova smyslu zahrnujícím finanční, duchovní, mentální i hmotné statky.) Výchozím bodem cesty k bohatství je touha. V kapitole první jste se v úplnosti seznámili s tím, jak správně touhy využívat. V této kapitole o strachu najdete podrobné pokyny, jak svou mysl připravit na využití touhy v praxi. Zde se s konečnou platností prokáže, co jste si z naší filozofie odnesli. V tomto bodě se můžete stát prorokem a přesně předpovědět svou budoucnost. Pokud jste totiž ochotni se i po přečtení této kapitoly s chudobou smířit, není vám pomoci a můžete rovnou zůstat chudými. V každém případě se budete muset rozhodnout. Dožadujete-li se bohatství, pak si stanovte jeho formu a množství jež vás uspokojí. Cestu k bohatství znáte. Dostali jste průvodce, který vás po ní povede, budete-li se řídit jeho pokyny. Jestliže se na ni nevydáte nebo se zastavíte před dosažením cíle, můžete z toho vinit jenom sebe. V tom rozhodujete sami za sebe. Nedokážete-li či od-mítnete-li žádat od života bohatství právě teď, nemáte se na co vymlouvat a ponesete za své rozhodnutí plnou odpovědnost, protože smířlivost či naopak odhodlání vyžadují jediné - to jediné, co máte pod kontrolou — a tím je stav mysli. Stav mysli si vytváří člověk sám. Nedá se koupit, je třeba si ho vybojovat.
NEJZHOUBNĚJŠÍ STRACH
Strach z chudoby je jen stav mysli, nic jiného. Ale stačí k tomu, aby zmařil vaše šance v jakémkoli podnikání. Tento strach paralyzuje schopnost myslet, ničí schopnost imaginace, ubíjí sebevědomí, podrývá nadšení, brání v iniciativě, vnáší zmatek do našich záměrů, podporuje otálení, hubí entuziasmus a znemožňuje sebeovládání. Odnímá člověku jeho osobní kouzlo, zbavuje ho možnosti přesného uvažování, rozptyluje soustředěné úsilí; vítězí nad vytrvalostí, obrací sílu vůle vniveč, pustoší ambice, zatemňuje paměť a přináší neúspěch ve všech možných podobách; zabíjí lásku a vraždí v srdci ušlechtilé city, odrazuje přátelství a při-volává katastrofy v nesčetných podobách, vede k nespavosti, bídě a neštěstí - a toto všechno navzdory očividné skutečnosti, že žijeme ve světě hojnosti všeho, po čem naše srdce může zatoužit, kde mezi námi a našimi touhami nestojí nic než neujasněný záměr. Strach z chudoby je ze šesti základních druhů strachu bezpochyby nejničivější. Uvádíme ho na prvním místě, protože je nejobtížněj-ší ho zvládnout. Strach z chudoby pramení z našeho zděděného sklonu vykořisťovat jeden druhého. Téměř všichni nižší živočichové jsou motivováni instinkty, avšak jejich kapacita „myšlení" je omezená, a proto se navzájem fyzicky napadají. Člověk se svým vyšším smyslem intuice, s kapacitou myšlení a uvažování nepožírá svého bližního fyzicky; větší uspokojení mu dává „sežrat" ho finančně. Lidská hrabivost je tak velká, že na ochranu před ní bylo třeba vydat všemožné zákony. Nic člověku nepřináší takové utrpení a pokoření jako chudoba. Jedině ti, kteří chudobu poznali na vlastní kůži, to plně chápou. Není divu, že se člověk chudoby bojí. Dlouhodobou dědičnou zkušeností člověk jednou provždy přišel na to, že některým lidem se ve věcech peněz a světských statků nedá věřit. Člověk je tak lačný jmění, že o ně bude usilovat jakýmkoli možným způsobem - legálně či jinak, bude-li to nutné nebo účelné. Sebeanalýza může odhalit slabosti, které si člověk nerad přiznává. Tato forma zkoumání je nezbytná pro všechny, kteří od života žádají víc než průměrnost a chudobu. Až budete bod po bodu provádět analýzu sama sebe, mějte na paměti, že jste zároveň soudem i porotou, zástupcem obžaloby i obhajoby, že jste žalujícím i obžalovaným; jakož i to, že jste souzen. Poctivě posuzujte fakta. Dávejte si konkrétní otázky a vyžadujte přímé odpovědi. Až bude vaše šetření u konce, budete o sobě vědět víc. Pokud cítíte, že v tomto sebezkou-mání nedokážete být nestranným soudcem, obraťte se na někoho, kdo vás dobře zná, aby vám posloužil jako soudce pří vašem křížovém výslechu. Jde vám přece o pravdu. Dopátrejte se jí za každou cenu, i když vás to může dočasně přivést do rozpaků! Když se většiny lidí zeptáte, čeho se nejvíc bojí, odpoví vám: „Nebojím se ničeho." Bude to nepravdivá odpověď, protože jen málo lidí si uvědomuje, že jsou svázáni, handicapováni, duchovně a fyzicky deptáni tou či onou formou strachu. Emoce strachu je tak rafinovaná a tak hluboko zasutá, že člověk s tímto břemenem může projít celým životem, aniž by si jeho přítomnost vůbec kdy uvědomil. Pouze odvážná analýza odhalí přítomnost všeobecného nepřítele. Když s takovým rozborem začnete, pátrejte hluboko ve svém nitru. Zde máte seznam příznaků, na něž byste měli upřít svou pozornost:
PŘÍZNAKY STRACHU Z CHUDOBY
Lhostejnost. Obvykle vyjádřená nedostatkem ctižádosti; ochota snášet chudobu; trpné příjímání jakékoli náhrady, již může život poskytnout; duševní a fyzická lenost; nedostatek iniciativy, obrazotvornosti, entuziasmu a sebeovládání. Nerozhodnost. Zvyk dovolovat jiným, aby mysleli za vás. Vyčkávání, „jak to dopadne." Pochyby. Obecně vyjádřené výmluvami a omluvami určenými k zakrytí vlastních neúspěchů, jejich vysvětlování a ospravedlňování, projevující se někdy formou závisti k těm úspěšným nebo jejich kritizováním. Obavy. Obyčejně se projevují v tom, že nacházíte chyby na druhých; sklon utrácet víc, než si můžete dovolit, zanedbávání svého zevnějšku, zachmuřený a zamračený výraz; nestřídmost v požívání alkoholických nápojů někdy spojená s užíváním drog; nervozita, nejisté vystupování a nedostatek sebevědomí. Přehnaná opatrnost. Zvyk hledat na všem to záporné, myslet a mluvit o možném neúspěchu místo soustředit se na prostředky k úspěchu. Znát všechny cesty ke katastrofě, ale nikdy nepátrat po plánech, jak neúspěch odvrátit. Čekat na „pravý čas" pro uskutečňování nápadů a plánů, až se z čekání stane permanentní zvyk. Pamatovat si ty, kteří ztroskotali, a zapomínat na ty, kteří měli úspěch. Pro stromy nevidět les. Pesimismus vedoucí k poruchám trávení, špatnému vyměšování, autointoxikaci, špatnému dýchání a špatné náladě. Otálení. Zvyk odkládat na zítřek, co mělo být uděláno loni. Trávit tolik času vymýšlením výmluv a omluv, že by za tu dobu byla práce dávno hotova. Tento příznak úzce souvisí s přehnanou opatrností, pochybami a obavami. Odmítnutí přijmout odpovědnost, kdykoli se tomu lze vyhnout. Ochota spíše uzavřít kompromis než se pustit do tvrdého boje. Při obtížích dělat ústupky místo postavit se jim a využít jich jako příček k postupu. Hrdlit se s životem o groš místo požadovat prosperitu, hojnost, bohatství, spokojenost a štěstí. Plánovat, co dělat v případě porážky, místo spálit všechny mosty a odříznout si cestu k ústupu. Malá a často zcela nedostatečná sebedůvěra, definitivní záměr, sebeovládání, iniciativa, entuziasmus, ctižádost, šetrnost a zdravá schopnost myslet. Očekávat chudobu místo vyžadovat bohatství. Spojovat se s těmi, kteří akceptují chudobu, místo vyhledávat společnost těch, kteří žádají bohatství a tím ho získávají.
PENÍZE MLUVÍ!
Lidé se budou ptát: „Proč jste napsal knihu o penězích? Proč měřit bohatství jenom dolary?" Někteří budou přesvědčeni, a právem, že existují i jiné formy bohatství, více žádoucí než peníze. Ano, je bohatství, které nelze počítat na dolary, ale milióny lidí vám řeknou: „Dejte mi tolik peněz, kolik potřebuji, a pořídím si všechno ostatní, po čem toužím." Hlavním důvodem, proč jsem napsal knihu o tom, jak získat pení ze, je to, že milióny mužů a žen jsou paralyzovány strachem z chudoby. Účinky tohoto druhu strachu na člověka dobře popsal West-brook Pegler: Peníze jsou pouhé schránky škeblí, kovové plíšky nebo cáry papíru, a existují poklady srdce a duše, které se nedají koupit, jenže většina lidí zažívajících krach si tohle neuvědomuje a není schopna neklesat na mysli. Když je člověk v koncích a ocitne se na dlažbě a není s to si najít nějakou práci, naruší to jeho sebevědomí, což se projevuje svěšenými rameny, způsobem, jakým nosí klobouk, jeho chůzí, pohledy. Nemůže se zbavit pocitu méněcennosti před lidmi s trvalým zaměstnáním, přestože ví, že se mu v žádném případě nevyrovnají charakterem, inteligencí nebo schopnostmi. Tito lidé - dokonce i jeho přátelé - mají na druhé straně pocit nadřazenosti a považují ho podvědomě za oběť. Nějaký čas si může půjčovat, ale ne tolik, aby mohl žít, jak je zvyklý, a navíc si nemůže půjčovat donekonečna. Půjčování samo o sobě, když si člověk půjčuje na holé živobytí, je velmi skličující; vypůjčené peníze na rozdíl od peněz vydělaných ducha nepovzbudí. Toto všechno se samozřejmě netýká pobudů či notorických darmošlapů, ale výhradně mužů se zdravou ctižádostí a sebeúctou. Situace žen je odlišná. Když se zamýšlíme nad zruino-vými lidmi, nebereme ženy jaksi v úvahu. Málokterá z nich bere podporu v nezaměstnanosti, zřídka je vidíme žebrat na ulici a v davu je nerozeznáme podle oněch prostých znaků typických pro zkrachované muže. Tím pochopitelně nemyslím babky belhající se po ulicích velkoměsta, jež tvoří protějšek nenapravitelným mužským povalečům. Mám na mysli poměrně mladé, slušné a inteligentní ženy. Musí jich být mnoho, ale jejich zoufalství není zjevné. Možná se zabíjejí. Když je muž v koncích, má spoustu času na chmurné myšlenky. Může ujít míle, aby se informoval na práci, a zjistit, že místo je už obsazené nebo že je to jedna z těch prací nehonorovaných pevným platem, ale pouze provizí z prodeje nějaké neužitečné tretky, kterou si nikdo nekoupí, ještě tak ze soucitu. Když takovou práci odmítne, ocitne se znovu na ulici a nemá kam jít, než kam ho nohy ponesou. A tak jde a jde. Zírá do výkladních skříní na luxus, který není pro něj, cítí se méněcenný a uvolňuje místo těm, kdo se zastavují, aby se se zájmem podívali. Bloumá po nádraží nebo si sedne do knihovny, aby dal odpočinout nohám a trochu se ohřál, ale to není hledání práce, a tak jde zas dál. Nemusí si toho být vědom, ale jeho bezcílnost ho prozradí, i kdyby by to na jeho zevnějšku snad nebylo patrné. Může být dobře oblečen z doby, kdy měl stálou práci, ale nahrbená záda šaty nezakryjí. Vidí tisíce jiných lidí, účetních, úředníků, prodavačů či nádražních dělníků, zabraných do své práce, a z hloubi duše jim závidí. Mají svou nezávislost, svou sebeúctu a mužnost, a on prostě nedokáže sám sebe přesvědčit, že je také dobrý, ačkoli nad tím přemítá a znovu a znovu dochází ke kladnému závěru. Celý ten rozdíl spočívá jedině v penězích. S penězi v kapse by byl zase ve své kůži.
(dle N.Hill: Myšlením k bohatství)
Naposledy upravil muflon dne ned úno 17, 2013 10:01 pm, celkově upraveno 2
|