pokračování (Odpovědi na otázky o kundalini)
4.
Feministický pohled:(Dorothy Walters, Ph.D., odpovídala na zaslané otázky: Feministický pohled na probuzení kundalini.)
Kundalini transcenduje všechny „-ismy“. Feminismus a jógické filosofie je obojí filosofií osvobození, ale v tom, odkud usilují o osvobození a jak si představují skutečnou svobodu, se značně liší. Je třeba zajistit, aby se člověk nepřibližoval ke kundalini ze staromódního, patriarchálního ovládajícího módu vědomí, které se snaží „podrobit si“ nebo donutit sílu kundalini, aby poslouchala ego mysli některých oklamaných jogínů.
Ve starodávné formě kundalini jógy je kundalini nejvyšší – naučte se ji následovat. Budou období, kdy je celibát přesně to, co potřebujete, a jindy milující intimita bude expanzivní. Je to pro lidi obtížná oblast, kde se odpojit a kapitulovat před kundalini, protože existuje tak silné přání a přívěsky fungující v této doméně pro většinu lidí. Lidé jsou připojeni ke všem doménám slasti, které kundalini nabízí – slasti tiché mysli, slasti nádherných vůní a chutí, slastí skvělých vizí atd.
5.
Jaký je rozdíl v kundalini mezi mužem a ženou? Například: Já (žena) manifestují svoji energii K částečně tím, že mám časté spontánní orgasmy. Dělají to někdy muži? Ano, muži a ženy mají spontánní sexuální zkušenosti, včetně orgasmů
Četla jsem také diskusi o kundalini, kde muži praktikovali tantrický sex a nevypouštěli semeno, aby prohloubili své probuzení, ale provozovat sex a orgasmus je vlastně dobré pro ženy a jejich proces. Je to pravda? Pokud ano, proč ten rozdíl?
Bylo řečeno, že neinformovaný názor stojí za to, co stojí – nic. Takže vždy prověřujte svůj zdroj. Internet, diskusní fóra atd. jsou notoricky známá desinformacemi. Tantra není nic ke studiu, s výjimkou, kdy je to pod vedením skutečného adepta, a ti jsou velmi, velmi vzácní – ani Google je neumí najít! Kniha George Feursteina o tantře je vynikající místo, kde začít shromažďovat informace o této oblasti moudrosti a praxe. Pandit Rajmani Tigunait z Himálajského institutu je velký učitel, od kterého se máte co přiučit, a Himálajský institut je místem, kam člověk může zajít, pokud trpí nerovnováhou během transformačního procesu kundalini.
Ve starodávné formě kundalini jógy je kundalini nejvyšší – naučte se ji následovat. Budou období, kdy je celibát přesně to, co potřebujete, a jindy milující intimita bude expanzivní. Je to pro lidi obtížná oblast, kde se odpojit a kapitulovat před kundalini, protože existuje tak silné přání a přívěsky fungující v této doméně pro většinu lidí. Lidé jsou připojeni ke všem doménám slasti, které kundalini nabízí – slasti tiché mysli, slasti nádherných vůní a chutí, slastí skvělých vizí atd. Být zcela odpojen a uznalý je skutečně chůze po ostří nože. Konkrétní fyzická úroveň sexuálního sjednocení je toho nejméně důležitým aspektem. O sjednocení se usiluje, sjednocení je symbolizováno sexuální spojením, které transcenduje tělo zcela. Nedospělé mysli, mysli nepřipravené na tyto úrovně praxe, jsou taženy fyzickou úrovní a svými přívěsky a omezeným vnímáním, a je jim odepřen přístup k úžasnějším úrovním praxe.
Tantrický sex je praktikován velmi zřídka, protože nikdo nezvládl předběžné praktiky a není schopen vstoupit do sandhi a udržet ji po dlouhou dobu předtím, než začne se sexem. Příliš často se lidé snaží odůvodnit svoji snahu o vjemová přání tím, že se tváří, že provádějí spirituální praktiku tantrického sexu. Chtějí jít na střední, aniž by dokončili základní školu. To může přinést jen více přání, rozčarování, přívěsky a špatnou identifikaci – identifikaci s tělem. Ano, sex může člověku pomoct mít typ transcendentní zkušenosti, jinými slovy zajít mimo své běžné hranice ega – to se děje vždy, ale každá transcendentní zkušenost není božská. Lidé ztrácejí své hranice ve skupinách a cítí se expanzivně, ale může jít docela dobře o klamavý stav, vedoucí k nejhorším typům kultovních fenoménů. Když je něčí ego obzvláště stažené nebo zaškrcené prostřednictvím traumatu nebo zneužití během dospívání, může být náchylnější k nacházení tohoto druhu úlevy, kdy je ponořeno ve skupině a cítí se rozšířenější a mocnější, ale ve skutečnosti není. Rozvoj rozlišování, abychom to poznali, je velmi důležitý. Hledači všech typů musí kultivovat rozlišování. Spirituální terén má vlastní nebezpečí a pasti.
6.
Jaký je Západní pohled na probuzení kundalini? Každá tradice má způsoby, jakými mluví o božské moci nebo odhalení a transformační moci milosti, kterou kundalini je. Takže když čtete práce mystiků a svatých jakékoliv tradice, díváte se na rozvíjení kundalini zabarvené mýty a tradicemi tohoto náboženství nebo spirituální kultury. Velcí křesťanští mystici projevovali kriyas – senátní pohyby šaktí – stejně jako Quakeři a Shakeři. Stejné druhy fenoménů najdete popsané kabalistickými výrazy, súfijskými, tibetsko-buddhistickými atd.
7.
Jungovský pohled na probuzení kundalini, obzvláště v kontextu animus a animaJungův pohled na kundalini byl poněkud omezený jeho nedostatečným pochopením minulých životů a znovuzrození v různých kulturách. Částečně si Jung myslel, že kundalini je nebezpečná pro lidi západu, protože kolektivní nevědomí lidí západu se liší od orientálců. Nicméně se rodíme v různých kulturách po celém světě, a můžeme mít přístup ke zdrojům hlubokého nevědomí bez ohledu na to, kde jsme se narodili. A větší Jungovou obavou bylo, že západní psyché je tak ovládaná svoji touhou po moci prostřednictvím rozvoje ega, že kundalini a související praktiky jógy a meditace by byly egem zvráceny a staly by se dalšími prostředky usilování o moc a kontrolu. To je celkem pravda.
Lidé přinášejí své ambice a přání do hledání kundalini a probuzení kundalini, ale zřídka chtějí projít procesem kapitulace a podrobení ega, který by klasický proces guru/stoupenec požadoval před poskytnutím zasvěcení. Lidé chtějí kundalini používat proto, aby se stali mocnějšími různými způsoby. Představují si, že mohou použít své ego-mysl pro kontrolu kundalini – že mu budou říkat, kam má jít nebo si budou pouze představovat, že vstupuje do jejich představy toho, co je čakra, nebo budou vykřikovat nějaké mantry, o kterých jim někdo řekl, že je dostanou tam a tam. Nechá vás to tyto deziluzi hrát po mnoho životů, pokud to chcete.
Skutečné probuzení, skutečné rozvinutí kundalini, sráží ego na kolena v úctě, kapitulaci, službě a čisté lásce. Nevím, jestli jsou lidé západu náchylnější k tomuto рокřivenému přístupu, než lidé z východních kultur. Učil jsem v ašramech a centrech v Indii a nachytal tam jsem mnoho lidí ve stejném dramatu ega usilujícího o moc a kontrolu. Existuje mnoho jogínských přístupů ke kundalini, které odrážejí mentalitu módu dominátora, abych si vypůjčil výraz Riane Eisler (přečtěte si její knihu Pohár a ostří). Je to omezení, a nečistota mysli, co musí být nakonec odstraněno.
Anima a animus jsou způsoby mluvení o tendenci nevědomí nabývat ženskou archetypální formu u mužů a mužskou archetypální formu u žen, obzvláště ve své funkci kanálu mezi běžným egem-myslí a transcendentním já. Stejným způsobem se kundalini často projevuje v mužských formách božského u žen a v ženských formách božského u mužů. Tyto archetypální formy božského symbolizují dynamiku a moci nevědomí v nás a kolem nás. Zároveň proces transformace a rozšíření vědomí vytvořený kundalini vede člověka mimo veškeré formy – do záhady prázdnoty, transcendentní formy a bezforemnosti. Jung kdysi poznamenal, že probuzení kundalini a její rozvinutí by bylo jako procházení stovkami let procesu individualizace. Napsal: „když uspějete v probuzení kundalini, takže z ní začne vycházet pouhá potenciálnost, nutně začnete svět, který se od našeho značně liší: je to svět věčnosti.“
Všechny formy jsou jejím výtvorem – všechny formy jsou její formou.
8.
Teploušský pohled- obzvláště když já (lesba) cítím, že jsem animus pokoušející se integrovat animu, ale zároveň má milenka cítí, že je anima pokoušející se integrovat animus, a zdá se, že má také nějaké probuzení.
Probuzení kundalini a její rozvinutí, proces sadhana vedoucí do nirvány, osvícení, vás osvobozuje od všech identifikací. Není to o tom být teplý ne přímý, muž nebo žena, mladý nebo starý, černý nebo bílý atd. Atd. Není to psychoterapie nebo sebepomoc. Ačkoliv psychoterapie může být klíčovou a potřebnou pro mnoho lidí, aby integrovali své zkušenosti, kundalini rozpouští přívěsky a identifikace s čímkoliv a vším a dává vám svobodu takové identity obléct, jako herec v oblečení postavy, zatímco nikdy nezapomenete, kdo skutečně jste. Zároveň, pokud je vaše ego-mysl a osoby rozštěpeno nebo disfunkční, je psychoterapie proces požadovaný pro integraci a uzdravení na této úrovni, nikoliv probuzení kundalini, které může napnout ego-mysl ještě více. Anima a animus byly prostě Jungovy zkratky pro mluvení o kontrasexuální stránce ega, která je nevědomá.
9.
Co je osvícení? Poznáte to, když tam budete! Všechny pokusy ho popsat jsou odsouzeny k nezdaru. Je skutečně nepředstavitelné a zcela nemožné dát to do slov. Samotné ticho o tom mluví pravdivě. Básníci tančí u okrajů a poukazují na slavnou záhadu. Zářivou černotu Kálí… tam… vstupte, pokud to opravdu chcete vědět, jste připraveni zemřít? Vstupte do této záhady, pokud to opravdu chcete vědět, vstupte plně, zcela, dokud nezbude nikdo, kdo by měl nějakou zkušenost… Dokud existuje objekt a subjekt, a zkušenost a ten, kdo ji zažívá, zůstáváte v dualitě.
Podívejte se pod povrch této otázky, co ego-mysl hledá? Nikdy intelektuálně nepochopí osvícení, a nikdy nebude schopno jednat osvíceně. Ego je moc sebepřivlastnění a dokonce se pokouší přivlastnit si osvícení, aby pózovalo a jednalo osvíceně. Ale když je zmáčknuto, tehdy vidíte, jaká šťáva z každého vytéká. Zmáčkněte citron a dostanete velmi kyselou chuť, bez ohledu na to, jak krásně citron vypadá nebo voní. Zmáčkněte ego a dostanete jeho kňučení, stěžování si, vztek, lítost, zuřivost, rozruch, neklid a tak dále.
Když je zmáčknuta skutečně osvícená bytost, vidíte její úžasnou povahu, soucit, šťávu lásky a soucitu, kterou je obarveno každé její vlákno. Tolik neznámých, ale velcí tibetští mistři byli mučeni k smrti Číňany, a když umírali, vše, co bylo v jejich srdci, byl soucit s nebohými trpícími bytostmi, které na sebe uvalovaly tak strašlivou karmu. V tuto chvíli existují v čínských gulazích velké osvícené bytosti, které nemají v srdci nic, než soucit. Davajláma je nadále ztělesněním tohoto stavu. Další mistři z dalších tradic žehnají Zemi a všem bytostem svoji přítomností, skrytou, nebo ne.
Studujte Patanjaliho Jóga sútry, obzvláště části o sandhi. Přečtěte si Buddhova slova – Dhammapada. Přečtěte si sútry Jaidaiva Singh Shiva. Přečtěte si kularnava tantra. Přečtěte si práce Swami Muktanandy zabývající se sahaja samadhi – žijící samadhi. Přečtěte si Životopis jogína Yoganandy. Přečtěte si Kabir, Hafiz a mnoho dalších svatých básníků. Přečtěte si zenové mistry a velké taoisty. Každá tradice má vlastní příklady osvícení a všechny jsou pokorné, protože slova jeho nádheru, slávu, průměrnost, jednoduchost, lásku, soucit a všeobjímající kvality tohoto stavu popsat nemohou.
10.
Jak mohou údajně osvícení guru, kteří tvrdí, že byli probuzeni, být tak sexističtí, tak lpící na pravidlech, tak materialističtí, sprostí, sexuálně nevhodní – tedy tak neosvícení? Je celkem rozdíl mezi mocí nebo siddhis, jasností mysli, vhledem a osvícením. Každý hledající si musí rozvinout své rozlišování, aby mohl opravdu vidět, co je zač ten, od kterého se snaží učit, a rozlišovat mezi jejich projekcemi, učitelovými projekcemi a pravdou. Hledající musí reflektovat a zkoumat, k jakému učiteli jsou přitahováni – co to vypovídá o jejich vlastním egu a vlastním stínu. Tolik lidí usiluje o moc, slávu, charisma atd., přesto však mnozí velcí mistři žijí v pokoře, nepřitahují k sobě pozornost, tolik neznámých lámů, ricochetů, jogínů, tichých svatých a mudrců. Co hledáte a co vám to o sobě říká? Co tolerujete nebo akceptujete u učitele, a co to vypovídá o vás nebo skupině kolem učitele?
Můj učitel nám říkával, že trh s guru je horší, než trh s ojetými auty! Hledající musí převzít zodpovědnost za to, koho jako učitele podporují. Žijeme v kali juze, temném věku, věku, kde dharma – spravedlnost – je a nejnižším bodě. Existují guru, kteří mají malé schopnosti, po kterých nerozlišující duše baží. Nakonec, co jiného ego hledá, vědomě nebo nevědomě, než moc, kontrolu, slávu atd. Sebezpytování je vždy cenné, takže je nám jasné, o co skutečně usilujeme a ceníme si.
Buddha mluvil o následovnících, kteří dosáhli nirvány, a stali se arhaty, žijícími Buddhy, a někteří měli moc a jiné ne. Moc byla irelevantní – je to stav, stav uhašení, nirvána, sahaja samadhi, osvícení, co je důležité.
11.
Vede probuzení vždy k osvícení? Jak dlouho probuzení probíhá? Musíme rozlišovat mezi probuzením a rozvinutím kundalini. K probuzení může dojít okamžitě. Rozvinutí trvá roky, dokonce životy, v závislosti na karmě člověka a samskaras. Skutečné probuzení kundalini vždy vede k osvícení. To je její velký dar, ačkoliv tento proces může trvat několik životů.
12.
Jak vypadá pocit 20 let po začátku probuzení kundalini? To se bude u každého jedince velmi lišit, a závisí to na tom, jak soustředěný zůstane na cestě a bude držet záměr zcela se osvobodit, nestát se samolibým, nehledat snadnější řešení a radost, která může přijít od prostého umravnění mysli a transformace několika vzorců a zvyků. Jakmile začnete, pokračujte, je lepší to dokončit.
13.
Některé informace o úpadku a toku procesu, tj. tak trochu přijít a pokračovat. Někteří ujišťují, že když to na chvíli ustoupí, vrátí se to. Je dobré se zpytovat a dívat se na intenzitu, se kterou přistupujete ke svým praktikám, okamžik po okamžiku. Ego-mysl se vždy snaží vyhnout zodpovědnosti. Chce ze svých problémů, obtíží, bolesti atd. vinit kundalini. To je zcela neadekvátní pochopení kundalini – moci odhalení a transformace, moci laskavosti. Nestarejte se o to, co kundalini dělá. Ví přesně, co dělat. Co děláte? Jak soustředění a jaký záměr máte u svých praktik, každou minutu dne? Kde je vaše pozornost? Kam ji necháváte putovat? Jak disciplinovaná je vaše mysl? Obáváte se o kundalini nebo připojení ke konkrétnímu typu zkušenosti? Provádějte své denní praktiky s láskou a oddaností, žijte dharmicky, a budete naprosto spokojeni, že vás kundalini žehná denně.
Odjeďte do útočiště na víkend nebo déle aspoň párkrát za rok, spíše více. Ticho, úžas, naprosté ticho, prosáklé božskou láskou – drtící neúnosnou láskou – to je další z jejích krásných darů. Dopřejte si čas v útočišti na pár dní, abyste sestoupili do této úrovně meditace – nikdy již nebudete stejní. Změní vás navždy!
Po probuzení funguje kundalini neúnavně, aby své stoupence osvobodila. Může pracovat na úrovních, kterých si vaše běžné ego-mysl není vědomo. Může pracovat ve snových stavech. Může uvolňovat energii z hory karmy, která čeká na bezpočet budoucích zrození, abyste ji prožili a odstranili – to je jeden z největších a nejméně uznávaných darů kundalini.
14.
Proč mají někteří lidé více problémů s probuzením kundalini, než jiní? Kvůli své karmě. Lidé, kteří to měli s kundalini lehčím dělali více sadhana v minulých životech, která vyčistila blokády a snížila samskaras, se kterých musí kundalini uvolnit energii.
15.
A co léčivý dotek, terapeutický dotek, energetická medicína, nejsou to kundalini?Mluvil jsem s různými léčiteli o léčivých energiích a rozdílnosti mezi nimi a kundalini.
Citace:
Součástí toho, co se děje v energetické medicíně nebo při léčbě energetických polí, je, že výrazy jako kundalini se používají svévolně a způsobují zmatek. Když řekneme energie, mohli bychom mluvit o energii tření způsobené mnutím rukou, nebo o energii tepla z elektrických kamen, nebo energii ohně z hořícího uhlí, nebo energii jaderného štěpení z reaktoru, nebo energii fúze ze slunce. To vše jsou formy fyzické energie a všechny jsou zcela odlišné. Jen proto, že někteří zažívají rotující energii, neznamená to, že je to kundalini, s největší pravděpodobností není. Kundalini je relativně vzácný fenomén.
Vytváření pránických proudů pro léčbu je dost jednoduché a je to zažíváno mnoha způsoby – bzučení, cvakání, točení, nabití, oteplení, ochlazení, otupění, brnění, ztěžklost, lehkost, atd. atd. – to vše je v oblasti energetické práce běžné! Velmi neobvyklé pro lidi v západních kulturách, kteří se stali tak okouzlenými hrubým materiálním světem. Přesto žádný z těchto typů zkušeností energie určitě kundalini není. V jogínské tradici, odkud výraz kundalini pochází, se mluví také o další formě energie, práně, životní síle. Samotná prána má v těle 5 hlavních forem: hrubě řečeno jedna cirkuluje věci nahoru, druhá dolů, další kolem, další vylučuje a další pohání vejce a spermie k množení. To není kundalini. Jsou to evoluty kundalini, produkty kundalini.
Shromážděním něčí prány, aby se někdo posílil pro léčení, lze provádět prostřednictvím záměru, modlitby, dýchací práce, představování, popěvování, bubnování atd. A není to kundalini šaktí, co je mícháno. Shromažďování a pohybování pránou může být enormně mocné, nebo jemně mocné, transformační a léčivé, a ani v nejmenším do toho není zapojena kundalini. To, co léčitelé typicky zažívají, je proud prány, který je součástí léčebných praktik, které provádí.
Někteří léčitelé mohou mít prospěch z toho, že se lépe naučit se fyzicky a mentálně uzemnit. Součást toho, co tvoří nebo rozšiřuje zkušenost, některých způsobů, kdy proudí energie, je pozornost, kterou jim člověk věnuje. Pozornost je energie. To, co máme v úmyslu, je živeno a buduje se v našem životě a těle.
Fascinace lidí novinkami různých proudění energie fyzickým a jemným tělem je rozptyluje. To je důvod, proč z pohledu meditačního, kde soustředění a záměr jdou za rámec takových prchavých zkušeností - bez ohledu na to, jak svůdných - jde o fascinace ego, odpuzující a děsivé… ...nebo je člověk jen sleduje se rozvíjet odtažitě, a se záměrem uvidět celé pole povědomí, bezhraniční povahu tohoto prostoru. Pozornost věnována nějakému konkrétnímu fenoménu pole povědomí kolabuje do malinkého, ohraničeného, omezeného aspektu čehokoliv, čím je ego-mysl fascinováno v daný okamžik. Takže jak léčitel přestane soustřeďovat na vlastní zkušenost rotující energie, která byla rozptýlením, postupně zvadne. Fyzicky používají léčitelé pozici uzemnění, s mírně spojenými koleny, plně si vědomi svých nohou na zemi, dýchají plynule a klidně.
Praktikování hata jógy a pranayama může léčitelům pomoct také, nebo taiči, aby se propracovali jakýmikoliv bloky nebo omezeními v nadis, která by mohla přispět ke zbytečnému fyzickému pohybu. Takové pohyby, záškuby na trhnutí často souvisí s uvolňovanými blokádami v léčiteli. Jsou uzdravováni v procesu uzdravování. Mohou si představit kanály v sobě, jak se otvírají, čistí, proudí harmonicky. Je důležité vědět, že tok léčebné energie, dokonce i té nejintenzivnější, prudké řeky, si nevyžaduje naprosto žádný fyzický pohyb.