Jednorazovy_Nick píše:
zke... Tiazove zrychlenie je take, ake je. Inak sa sprava vo vzduchu v malej nadmorskej vyske, inak v 10km nadmorskej vyske, inak v mori, inak v jazere, inak v oleji.....
No právě že tíhové zrychlení není jedno číslo, ale pro různá místa na Zemi je přesná hodnota různá. Tíhové zrychlení je vektor vytvořený součtem gravitační síly a odstředivé síly. Jelikož je odstředivá síla na pólech nulová a na rovníku největší, tak je tíhové zrychlení lehce závislé na tom, na které rovnoběžce se nacházíš.
Už jen toto se postará o to, že na rovníku je to cca 9.78 a na pólech cca 9,83 ms-2.
Pak taky závisí na nadmořské výšce. Gravitační sílu pak lehce ovlivňuje i to, z čeho je podloží (hustota skály a hustota vody se dost liší). Tíhové zrychlení není konstanta ...
Tíhovou sílu můžeš měřit pomoci fyzikálního kyvadla, potřebuješ na to něco jako kostelní věž, závaží a kvalitní lano.
Jednorazovy_Nick píše:
Tu mas mapu akou sa riadia piloti lietajuci napriec statmi, kontinentmi...
Mapa z konce 19 století ? Hele já jsem viděl námořní mapy pro jachtaře a ty byly tak o 120 let novější a dost složitě se u jachtařů tam řešila navigace po loxodromě a ortodromě, proto taky všichni námořníci ví, že nejkraší spojnice je ortodroma (což je důležité při závodech, nebo když ti jde o množství paliva), ale navigačně mnohem jednodušší je loxodroma. Navíc ti do toho vstupují mořské proudy, vítr, magnetická deviace a deklinace a další srandy o které suchozemci obvykle nemají ani tušení. Navigace vůbec není jednoduchá.
Na té tvé mapě je to z Johannesburgu do Káhiry asi 3x blíž, než z Johannesburgu do Sao Paulo.
Let Johannesburg - Sao Paulo trvá cca 10 hodin (7500 km)
Let Johannesburg - Káhira trvá cca 8 hodin (6200 km)
Pokud je Johannesburg - Káhira cca 6000 km, tak by podle tvé mapy měla být vzdálenost Johannesburg - Sao Paulo cca 18 000km a to žádné současné dopravní letadlo za 10 hodin nezvládne.
Jednorazovy_Nick píše:
A tu mas po slovensky hovorene videjko o letoch lietadiel, ktorych trajektoria letu nedava zmysel v pripade Zemegule, ale v pripade plochej Zeme ano...
https://m.youtube.com/watch?v=pNoHULyS748Proč se nelítá přes jižní pól a přes severní se lítá ?
No třeba proto, že:
1. se běžně (dopravní lety) nelítá ani přes severní pól, letecké koridory vedou nanejvýš nad grónskem - viz flightradar24.
2. odkud a kam by se se přes póly mělo lítat ?
3. jak by probíhala záchrana v případě nouzového přistání v podmínkách, kam se záchranáři díky klimatu nemají jak dostat a kam nevedou běžné lodní trasy ?
A co let Melbourne - Santiago (momentálně letí LAN804) - jak to že indikují vzdálenost pouze cca 11 500km a dobu letu 12 hodin a ne násobně víc jak by naznačovala placatá mapa ? Zrovna tento let probíhá celkem slušně po ortodromně, takže google earth ukazuje délku ortodromy cca 11 200 km. Přitom podle ploché mapy je nejkratší spojnice skoro přes severní pól a i ta měla by být dlouhá minimálně 20 000 km (cca trojnásobek Káhira - Johannesburg). A trasa kterou letí není přes severní pól, takže by měla být cca 30 000 km. To ej totální nesmysl. Popřeš existenci letu LAN804 ?
A co lety Buenos Aires - Auckland (cca 14 hodin), to by mělo být podle ploché mapy už úplné sci-fi.
Proč všechny lety vedou přes Grónsko ? Kéž by vedly, protože Grónsko je z letadla nádherné, ale málokomu se poštěstí letět letem, který to vezme tak hodně na sever ...
Proč se nelítá po ortodromě, ale spíš po loxodromě ? Protože se i dnes lítá v historicky daných koridorech, které musely být navigačně jednoduché. Letecká doprava je hodně konzervativní odvětví a dodnes se používají radiomajáky. Jelikož mezi Evropou a Amerikou žádné radiomajáky nejsou (příhodné pevniny jsou irsko, grónsko, island), tak se lítá historickým koridorem, do kterého letadla definovaným způsobem vystupují a zase z něj nad kanadou vystupují. Navíc je snaha co nejméně lítat v prostoru, kde není dosah civilizace, viz následky pádu malajského letadla, které zmizelo neznámo kde.
Proč se nelítá nad Antarktidou ? Ony se tam dřív dělávaly komerční vyhlídkové lety z Nového Zélandu , ale po té, co tam zařvalo několik set lidí, tak se toho nechalo. Navígace v podmínkcách bez pozemních radiomajáků nebyla úplně snadná a ukázalo se, že to nebylo bezpečné.
Sorry, ale to video dělal někdo, kdo o letectví neví vůbec nic.
Jednorazovy_Nick píše:
Co pises o tom, ze akym sposobom zmerat vzdialenost Mesisca od Zeme, atd....Je to absolutna hlulopost.
A nějaký argument by nebyl ? A v existenci radaru věříš, nebo ani to ne ? Blbý je, že radar stojí na úplně stejné teorii elektromagnetického pole jako elektronika tvého počítače.